De Duitse vraag naar vlees is in 2023 wederom gedaald. In totaal nam de consumptie met 0,7% af, zo blijkt uit data van Duits agrarisch marktbureau Agrarmarkt Informations-Gesellschaft (AMI).
Wat meteen in het oog springt is dat twee trends doorzetten. Duitsers kiezen minder vaak voor varkensvlees, terwijl de voorkeur voor kippenvlees blijft groeien. De consumptie van varkensvlees daalde met 6,6% tot 27,4 kilo per persoon. Over een langere periode gemeten is de daling fors. In 2013 consumeerde de gemiddelde Duitser 38,6 kilo varkensvlees per jaar. Een daling van 11,2 kilo, of in relatieve termen 29%.
Daartegenover staat een stijging van de consumptie van pluimveevlees van 2,8%. Ondertussen daalde consumptie van rundvlees met 2,9% en nam de verkoop van vleesvervangers met 2,1% af. De consumptie van (bewerkte) vleesproducten en worst daalde met 0,2%. Opmerkelijk is dat de grootste groei plaatsvond in de categorie producten van half-om-half gehakt (dat deels uit rundvlees en deels uit varkensvlees bestaat). De consumptie binnen die categorie nam toe met 5%.
Prijs is bepalend
Een belangrijke reden voor de dalende consumptie is een hogere vleesprijs. In 2023 steeg de consumentenprijs van vlees met 6,5%. De veranderingen in de consumptiepatronen sluiten hierbij aan. De stijging van de consumptie van kippenvlees en de lichte daling van de categorie vleesproducten en worst duidt op een voorkeur voor goedkopere producten.
Hoewel de populariteit van varkensvlees in Duitsland structureel afneemt, lijken ook hoge prijzen een rol te hebben gespeeld bij de forse daling. De prijzen van varkensvlees stegen namelijk het sterkst van alle categorieën. In totaal nam de prijs met 8,6% toe.