What's Cooking heeft in 2023 een sterk resultaat neergezet, zo blijkt uit de resultaten van dat jaar. De omzet van het bedrijf liet een gezonde stijging zien, terwijl de winst van het bedrijf meer dan verdubbelde. Daarbij werpt de strategie om meer te focussen op bereide voeding zijn vruchten af.
De omzet van What's Cooking steeg in 2023 met 6,5% van €781 miljoen in 2022 tot $832 miljoen. Ondertussen nam de winst met maar liefst 116% toe. In absolute cijfers komt dat neer op een stijging van €9,9 miljoen naar €21,4 miljoen. Voor een deel gebruikt het bedrijf de winst om zijn schuld te verlagen. In 2022 stond nog een schuld van $68 miljoen in de boeken, maar in 2023 bracht het bedrijf de schuld terug tot $61 miljoen.
Inflatiebeheersing
Het resultaat is slechts in beperkte maten toe te schrijven aan betere verkoopcijfers. Het bedrijf geeft aan dat beheersing van de inflatie, die in 2023 door bleef sluimeren, de belangrijkste reden is voor het sterke resultaat. Volgens CEO Piet Sanders was het bedrijf goed in staat om de hogere kosten in de hele keten door te berekenen, maar wist het bedrijf de kosten ook beter te beheersen dan andere bedrijven.
Het resultaat van de traditioneel belangrijkste activiteit van het bedrijf is zeker niet slecht te noemen. De omzet van de sectie groeide met 5% van €443 miljoen tot €464 miljoen. Deze stijging is volledig toe te schrijven aan een verhoging van de prijzen, aangezien volumes van de verkoop daalden. Daarnaast verlaagde het bedrijf zijn kosten van verpakkingen en zorgde een reorganisatie binnen de Nederlandse productielocaties voor een sterker resultaat.
Nieuwe strategie werpt vruchten af
Toch komt de voornaamste groei niet van de traditioneel grootste afdeling, maar van de sectie bereide voeding. De omzet steeg met 9% van $339 miljoen naar $369. In het segment was het bedrijf beter in staat om de hogere kosten door te berekenen aan zijn klanten. Daarnaast heeft het bedrijf zijn portfolio in de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk uitgebreid, waardoor de afzet groeide.
Het lijkt er dan ook op dat de strategie om meer op gemaksvoeding te focussen het bedrijf geen windeieren legt. Door de stijgende populariteit van kant-en-klaarmaaltijden stappen veel bedrijven in de vleessector in convenience. Weinig bedrijven hebben de categorie zo sterk omarmd als What's Cooking. Het bedrijf besloot gemaksvoeding niet langer als bijzaak te zien maar als tweede focus binnen de bedrijfsvoering te omarmen. Om de nieuwe koers te benadrukken besloot het bedrijf zijn 75-jarig jubileum aan te grijpen om de naam te veranderen van Ter Beke in What's Cooking.