Shutterstock

Nieuws Vlees & Eiwit

JBS draait winst maar minder dan verwacht

21 Augustus 2024 - Matthijs Bremer

JBS heeft in het tweede kwartaal van 2024 een beter resultaat neergezet dan vorig jaar, al zijn de prestaties zwakker dan de verwachting van de markt. Met name een sterke pluimvee- en varkensvleesmarkt in de Verenigde Staten bleken meevallers. De rundvleesmarkten in de Verenigde blijft namelijk moeizaam, al profiteren de afdelingen in Brazilië en Australië daar juist weer van.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In het tweede kwartaal van 2024 maakte het bedrijf een nettowinst 1,72 miljard real (€280 miljoen). In dezelfde periode in 2023 draaide JBS nog een klein verlies. Toch is het niet alleen feest, aangezien de winst van het bedrijf onder de marktverwachting van 2,02 miljard real (€330 miljoen) uitkomt. Het bedrijf geeft aan de winst te gebruiken om schulden af te lossen.

Kip en varken maken de winst
Bij de Braziliaanse grootmacht is eenzelfde trend te zien als bij Tyson. Ook bij JBS is het niet de traditioneel grootste rundvleesdivisie die het meeste geld binnenbrengt. Ook de pluimveevleessectie deed het goed. Naast kip trekt bij JBS ook de varkensvleesmarkt aan. In totaal waren deze twee secties verantwoordelijk voor maar liefst 75% van de Ebitda. Volgens het bedrijf droegen lagere kosten voor graan en een betere balans tussen vraag en aanbod bij aan het succes van de twee divisies. Met name in de Verenigde Staten zorgden deze twee markten voor verlichting.

De Amerikaanse varkensvleessectie zag de omzet met 28% toenemen ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023. In totaal kwam de omzet uit op 11,28 miljard real (€1,85 miljard). De winst van de sectie nam met 16% toe tot 1,8 miljoen Braziliaanse real (€300 miljoen). De kippenvleesafdeling Pilgrim's Pride zag een groei van de omzet van 12% tot 23,8 miljard (€3,9 miljard). De winst steeg met 20% tot 4,8 miljard real (€790 miljoen). Door het sterke resultaat kwam de omzet in de Verenigde Staten uit op 31,26 miljard real (€5,3 miljard).

Braziliaanse en Australische prestaties sterk
Dit compenseerde de zwakke prestaties van de traditioneel sterke Amerikaanse rundvleestak. Door twee opeenvolgende jaren van droogte bereikte de Verenigde Staten dit jaar de laagste veestand in ruim zeventig jaar en stegen de rundvleesprijzen sterk. In totaal nam de Amerikaanse prijs van rundvlees in het tweede kwartaal met 5% toe ten opzichte van de (al historisch hoge) prijzen in dezelfde periode in 2023. Als gevolg hiervan daalde de export aanzienlijk en nam de marge binnen de Amerikaanse rundvleesdivisie af van 1,4% tot 0,2%.

Hier wisten de rundvleesunits elders in de wereld echter van te profiteren en ook dat compenseerde de zwakkere prestaties. De Braziliaanse businessunit zag de omzet met maar liefst 11% stijgen ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023 tot 15,5 miljard real (€2,54 miljard). Dit sterke resultaat is het gevolg van een aanzienlijke toename van de verkochte volumes. Ook in Australië profiteert het bedrijf van de zwakkere Amerikaanse rundvleesmarkt. In dat land zag het bedrijf de omzet door een toename van de exporten met 15% groeien tot 8,6 miljard real (€1,41 miljoen).

Sterke merken en toegevoegde waarde
Tenslotte blijkt uit het jaarverslag dat JBS nog sterker inzet op sterke merken en producten met een hoge toegevoegde waarde. Volgens JBS wordt hierbij de lopende diversificatiestrategie gevolgd. Hierbij kan worden gedacht aan een recente investering van 110 miljoen Australische dollar (ongeveer €67 miljoen) in gekweekte zalm in Australië. Met name voor Seara was er dit jaar veel aandacht. Het internationaal gerenommeerde merk dat vooral bekend is om zijn bereide kip, maakte door investeringen in efficiëntere productie 13% extra omzet. De totale omzet steeg tot 11,6 real (€1,9 miljard).

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden