In de Verenigde Staten blijft de markt voor voorgekruide en gemarineerde vleesproducten groeien. Amerikanen steken steeds minder tijd in hun maaltijden, en inmiddels springt de industrie daar volop op in. Daarbij springt de vleessector tevens in op andere trends in de Amerikaanse vleesconsumptie.
Ongeveer twee derde van de Amerikanen koopt geregeld voorgekruid of gemarineerd vlees. Uit de laatste beschikbare data van databureau Nielsen blijkt dat de waarde van de markt in maart met 6% was gestegen, ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor.
Vooral de vraag onder millennials en gen-Z neemt toe. Deze jonge doelgroep waardeert bij uitstek vrije tijd meer dan lagere kosten van voeding. Toch is de groei binnen alle leeftijdsgroepen waarneembaar. Dit heeft tot gevolg dat Amerikanen steeds minder zelf koken. Uit een recent rapport van de Amerikaanse brancheorganisatie voor de voedingsindustrie (FMI) blijkt dat de gemiddelde Amerikaan minder dan 25 minuten per dag in het bereiden van maaltijden steekt. Daarbij dient convenience vooral als substituut voor de steeds duurder wordende foodservice. In Amerikaanse vakmedia is te lezen dat 43% van de consumenten door de inflatie van de laatste jaren ervoor kiest om kant-en-klare producten te kiezen als substituut voor uit eten gaan.
Volop nieuwe producten
Gezien de snelle toename van de populariteit van gemaksproducten mag het niet verbazen dat de sector steeds meer voorbereide vleesproducten ontwikkelt. Daarbij kiest de sector er vooral voor om met de populairste soorten vlees te werken. De sector bereid sterk zijn assortiment aan rundproducten uit, maar de sterkste groei vindt plaats in kip. Daarmee hoop de sector op de groeiende populariteit van pluimveevlees in te spelen. Varkensvlees krijgt minder aandacht, aangezien de populariteit van dit type vlees afneemt.
Opmerkelijk is dat er weinig innovatie plaatsvindt op het gebied van smaak. Marktanalisten constateren producenten bij nieuwe producten vooral op traditioneel populaire smaken als barbecuesmaak en teriyaki focussen. Dergelijke producten blijken namelijk nog altijd het best te verkopen. Daarnaast zetten bedrijven in de sector in op gemaksproducten van vlees met een gezond imago. Zo wordt er steeds vaker gekozen voor vleesproducten van 100% gras gevoerde runderen.