Albert Heijn

Nieuws Food

'De consument wordt gamechanger in foodsector'

28 Januari 2021 - Redactie Foodbusiness

Dat 'coronajaar 2020' veranderingen teweeg heeft gebracht in de foodsector is inmiddels bekend, maar waaraan moet je dan precies denken? Volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan van Vision on Food moet je dan denken aan meer korte ketens, de veelbesproken eiwittransitie en de culturen in Nederland. "De consument wordt de gamechanger."

De trends voor een gezond en duurzaam 2021, dat was het thema van de nieuwjaarsbijeenkomst van de Transitie Coalitie Voedsel op donderdag 28 januari. Het streven naar gezonde eetgewoonten bij consumenten en de transitie richting een duurzaam landbouw- en voedselsysteem zijn twee doelen die al jaar en dag bovenaan de lijst staan van velen organisaties. Een moeizaam proces, dat in 2020 een flinke boost heeft gekregen als gevolg van de coronacrisis. De hamvraag: hoe kunnen we de grootte van de gezette stappen vasthouden?

Foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan, die ook gespecialiseerd is in de culturele en psychologische invloeden op ons eet- drink- en kookgedrag, ziet dat de termen 'relatie' en 'gezondheid' voor de consumenten steeds belangrijker worden. "Waar voedsel in het verleden veelal omgeven was door een kortstondige hype – denk aan Sonja Bakker – is het vandaag de dag steeds vaker omhuld door een langdurige trend. Klimaatverandering is daar een duidelijk voorbeeld van. Consumenten worden zich bewuster van de milieu-impact van voedsel. Dit is een van de redenen dat de consument – misschien al wel dit jaar – de gamechanger wordt voor de foodsector."

'2021 kent 5 belangrijke foodthema's'
Voor Ammerlaan wordt 2021 gekenmerkt door 5 belangrijke thema's die de consument gaat beïnvloeden in het maken van keuzes op het gebied van voedsel. Een van de belangrijkste thema's is volgens de trendwatcher de cultuur in Nederland. "De (religieuze) afkomst heeft een grote invloed op wat je eet. Neem als voorbeeld halal. Consumenten die halal eten, kennen een flinke beperking in het aanbod. Daarom zullen veganistische producten ook in 2021 een vlucht kunnen maken. Vegan is intercultureel en kent dus geen beperkingen vanuit religie."

Een tweede thema die dit jaar leidend zal zijn, is de interesse vanuit de consument in de korte ketens. "Gedurende de coronacrisis hebben veel consumenten direct en lokaal bij de boer ingekocht. Mijn verwachting is dat dit op termijn steeds vaker zal gebeuren. Over 10 tot 15 jaar kan de retailsector niet anders dan hierin meegaan."

Dit thema hangt volgens Ammerlaan nauw samen met het thema 'biodiversiteit'. Consumenten hebben steeds meer aandacht voor waar hun voedsel vandaan komt en op welke wijze het is geproduceerd. De productiewijze van de boer is daarbij van vitaal belang.

'Geen onwil, maar onvermogen'
'Last but not least' besteedt de consument meer en meer aandacht aan gezondheid. Alles draait om: 'Eat better for life'. Consumenten hebben behoefte aan duurzaam, gezond voedsel. Het thema eiwittransitie is daar een voorbeeld van. Of zoals Ammerlaan het zegt: "De samenleving is pas echt gezond als je zelf gezond bent. Het is een cirkel: jij moet een gezonde relatie hebben met de producten die eet, de leverancier moet een gezonde relatie hebben met de producent en de producent moet gezonde bronnen gebruiken voor de productie van voedsel."

Daarbij stelt de trendwatcher overigens wel dat het voor velen geen onwil is om nog niet over te schakelen op een 'gezond en duurzaam 2021', maar vooral onvermogen. Of daar in 2021 verandering in komt, blijft natuurlijk nog een raadsel.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden