De grote fastfoodketens presteren nog altijd minimaal als het gaat om kippenwelzijn. Dat blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van The Pecking Order van dierenwelzijnsorganisatie World Animal Protection. In die ranglijst worden fastfoodketens beoordeeld op concrete toezeggingen, ambities en transparantie rondom dierenwelzijn. KFC maakt zich – in Nederland – het meest hard voor beter kippenwelzijn, Burger King scoort veruit het slechtst.
In Nederland scoort fastfoodketen Burger King het slechtste op het gebied van kippenwelzijn (10%). De fastfoodketen eindigt zelfs op het laagst mogelijke niveau: 'heel slecht'. Dat komt vooral doordat Burger King weigert om van de plofkip af te stappen, schrijft campagnemanager Julia Bakker van World Animal Protection in een persbericht. "Wij verwachten dat de fastfoodketens minimaal de standaarden van het 'Better Chicken Commitment' gaan volgen. Die standaarden schrijven onder meer het gebruik van trager groeiende rassen en het bieden van bewegingsruimte voor."
Een pluspunt is volgens de dierenwelzijnsorganisatie wel dat Burger King een aantal vegetarische en veganistische opties op het menu heeft te staan. Ook Starbucks en Subway realiseren een score van 'heel slecht'. "Deze partijen zijn vrijwel op geen enkele manier bezig met het welzijn van kippen. Vandaar de score van 0%", stelt Bakker. McDonalds is net aan het opstarten en New York Pizza en Domino's Pizza boeken meer en meer vooruitgang.
Wereldwijde ranglijst
Naast een aantal landelijke scores – waaronder die van Nederland –, kijkt World Animal Protection ook naar de totale wereldprestatie. Ook dan scoort KFC veruit het beste, met een percentage van 92%. Niet vreemd natuurlijk, gezien dit de enige fastfoodketen is die volledig gepositioneerd is rondom kipproducten. Op een tweede plaats volgt Nando's, met een score van 78%. Wereldwijd doet Burger King het beter, met een score van 78%. Starbucks en Subway staan ook wereldwijd, met een score van 0%, onderaan.
Het hele rapport is hier te bekijken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.