Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl heeft in het eerste halfjaar van 2021 een verlies geleden van €486 miljoen. De overnames van het Britse Just Eat en het Amerikaanse Grubhub waren daarvoor de voornaamste oorzaak. De totale omzet van Just Eat Takeaway steeg wel hard (€1.7 miljard) en het bedrijf verwacht dat het dieptepunt qua verliezen is geweest.
Bij de beursgang werd Just Eat meegeteld alsof dit bedrijf al sinds 1 januari 2021 deel uitmaakt van de gefuseerde onderneming. Het Amerikaanse Grubhub werd hierin niet meegeteld. Zou die Amerikaanse tak wel meetellen vanaf 1 januari, dan was de omzet naar €2,6 miljard gestegen.
Meer orders
Het online bestelbedrijf profiteert desalniettemin volop van de coronacrisis. Tijdens de lockdowns, maar ook daarna, zijn mensen meer eten gaan bestellen. In Nederland verwerkte Thuisbezorgd.nl in de eerste 6 maanden meer dan 31 miljoen orders, een stijging van 37% ten opzichte van vorig jaar. De omzet in Nederland steeg met 50%, van €80 miljoen naar €120 miljoen. Per bestelling gaven klanten meer geld uit. Ook in veel andere markten groeide Just Eat Takeaway hard.
Profiteren van schaalgrootte
Het concern gaat er vanuit dat ze in de komende 4 maanden 45% meer bestellingen gaat verwerken dan in 2020. Dat is berekend zonder de cijfers van Grubhub, want daar verwacht Just Eat Takeaway nog meer verlies op te lijden. Het bedrijf ziet het desondanks zonnig in. De onderneming profiteert steeds meer van haar schaalgrootte door de overnames, waardoor de kosten omlaag gaan.
Thuisbezorgd.nl was in 2020 actief in 23 landen. De belangrijkste markten zijn het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Canada en Nederland. Het bedrijf heeft wereldwijd 8.955 werknemers in dienst.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.