Van Gelder groente & fruit heeft een nieuwe gebouw geopend, met een modern orderpicksysteem. Maar dat ging niet zonder slag of stoot, want de maanden ervoor waren best pittig door de coronacrisis. Er werd 50% minder omzet gedraaid; immers een groot deel gaat naar de horeca. "Dat waren pittige tijden. We zijn blij dat alles nu weer open is. We kijken vooruit", aldus mede-directeur Jan van Gelder.
Van Gelder groente & fruit wil de agf-sector nationaal én internationaal beter op de kaart te zetten. Daarom is een Experience Center neergezet in de nieuwe vestiging. Bij binnenkomst ziet de bezoeker direct allerlei kisten met groenten en fruit. Daarnaast zijn hier gezonde maaltijden verkrijgbaar, met plantaardige producten. "Wij willen graag een beleving meegeven. Er komen geregeld groepen op bezoek, zoals bedrijven en scholen. Er is ook een sapbar, waar eigengemaakte fruitsappen geproefd kunnen worden, zonder toegevoegde middelen. Wij willen een open uitstraling hebben. Er is veel onbekendheid over de groente- en fruitketen. Wij slaan zo een brug tussen de consument en tuinder."
De coronapandemie
Van Gelder wilde het gebouw eigenlijk in mei 2020 openen, maar dat moest worden uitgesteld door de lockdown. "Wij werden daar hard door getroffen, omdat onze afzet flink daalde. Wij leveren voor 70% aan de horeca. Circa 30% gaat naar de retail of verzorgings- en ziekenhuizen. Dat zorgde ervoor dat de totale afzet met 50% afnam. Met een kleine opleving van juni tot en met september, maar daarna werd natuurlijk alles opnieuw gesloten. Ik vond het een zeer pittige tijd, ook omdat we zo beperkt waren in onze mogelijkheden."
Inmiddels draait het groentebedrijf weer als vanouds. Al zijn bepaalde investeringen wel iets naar achteren geschoven, zoals een aantal nieuwe inpakmachines. Waar het bedrijf wel flink op ingezet heeft, is het moderne orderpicksysteem. Daardoor kan alles in eigen hand worden gehouden: de distributie, verpakking en opslag van groenten en fruit. "Dat is een van de belangrijkste redenen waarom wij dit gebouw hebben gerealiseerd. In ons oude pand hadden wij bij het orderpicken al problemen in de personele bezetting. Alles ging met de hand, waardoor er zestig orders per persoon per uur konden worden gedraaid. Met dit orderpicksysteem zijn wij in staat tweeduizend tot drieduizend orders per uur te draaien. Dat maakt ons erg efficiënt en uiteindelijk ook duurzaam."
Van Gelder vervolgt: "Alles gaat automatisch en wordt op afstand bediend. Er staan nog wel mensen bij de banden om te controleren of alles goed loopt. Zij checken de barcodes. Die worden in het systeem gezet, om ervoor te zorgen dat het product precies op de juiste plek belandt. Dat is iets dat ons onderscheidt van andere agf-bedrijven." Van Gelder geeft aan dat het anno 2021 nog steeds moeilijk is aan geschikt personeel te komen. Mede om die reden is de mede-directeur blij dat het orderpicken inmiddels bijna volledig is overgenomen door automatisering.
Groot geworden door vers
Jan van Gelder draait al vanaf zijn vijftiende mee in het bedrijf. Zijn vader was de pionier en begon destijds als groenteman in een groentespeciaalzaak. "Wij stonden als gezin in de winkels te verkopen. Uiteindelijk hebben mijn vier broers en ik de zaak overgenomen. Twee van mijn kinderen werken ook mee. Het is dus nog altijd een familiebedrijf. We zijn groot geworden met verse groenten en fruit, en dat zal altijd belangrijk blijven", meldt Van Gelder terwijl naar de keuken wijst, waar de verse maaltijden worden bereid voor bezoekers. "Onze producten komen op dag A binnen, en op dag B liggen ze bij onze klanten. Dat geeft aan hoe vers wij zijn."
Van Gelder vindt het mooi te zien hoeveel veranderd is, zowel in aanbod als in technologie. "In de jaren zeventig kwam er steeds meer import vanuit Spanje. Daar waren ze toen al ver met de tuinbouw. Daarna kwam er meer uit het Zuidelijk halfrond en Azië. En nu hebben wij klanten over de gehele wereld." In de top vijf van importlanden waar Van Gelder zaken mee doet, staat Spanje met stip op nummer één. Van week 45 tot week 17 importeert het groenten- en fruitbedrijf diverse soorten groenten en fruit uit Spaanse teeltgebieden. "In de winter vult dit ons assortiment aan." Op nummer twee staat product uit Italië, met name uit Puglia en Salerno. Nummer drie is Frankrijk, gevolgd door het Zuidelijk Halfrond met Zuid-Afrika, Argentinië, Brazilië, Kenia en Thailand.
Tijdelijk probleem
Als we het hebben over uitdagingen in de agf-markt, komt het gesprek vrij snel op de huidige containerschaarste. "Dat geeft druk op onze voorraden wereldwijd. Er staan nu veel containers stil in Zuid-Amerika, waardoor wij dagen moeten wachten op een specifieke bestelling. Toch denk ik dat dit een tijdelijk probleem is, als gevolg van de coronacrisis. Ik mag hopen dat dit in 2022 opgelost wordt." Daarnaast stipt Van Gelder nog even kort het personeelsprobleem aan. "Heel de economie kampt hiermee. De oplossing is deels om technologie in je bedrijf implementeren."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.