Het voedselkeuzelogo Nutri-Score wordt in Nederland en steeds meer omliggende Europese landen ingevoerd door fabrikanten. Daarmee wordt het voor consumenten makkelijker om te zien of een product in de supermarkt gezond of ongezond is. Fabrikanten zijn vanwege de Europese regelgeving nog niet verplicht om te werken met Nutri-Score. In Frankrijk zijn er al aardig wat bedrijven die het voedselkeuzelogo omarmen, ook omdat het daar ontwikkeld is. De grootste weerstand tegen het logo zit bij Spaanse voedingsbedrijven in onder andere de vleesindustrie.
Nutri-Score is een voedselkeuzelogo dat in Frankrijk is ontwikkeld op basis van onderzoek. Het geeft met verkeerslichtkleuren (groen tot rood) en letters (A tot E) een oordeel over de voedingswaarde van een product. De score wordt toegekend op basis van een speciaal algoritme. Zo zijn er pluspunten te verdienen voor eiwitten, vezels, groente, peulvruchten en noten. Minpunten zijn er voor een hoog gehalte aan kilocalorieën, suikers, verzadigd vet en zout. Daarnaast vergelijkt het logo producten uit een bepaalde categorie met elkaar, dus yoghurt met yoghurt en niet met een andere vorm van zuivel.
Veertig belanghebbenden uit de levensmiddelenbranche, waaronder consumentenorganisaties, beleidsmakers, retailers en fabrikanten, hebben een oproep gedaan om het voedsellogo Nutri-Score verplicht in te voeren in de Europese Unie. Via een gezamenlijke brief aan de Europese Commissie roepen zij op om met een wetgevingsvoorstel te komen om dit te regelen. Fabrikanten als Danone, Nestlé, Ahold en HAK zouden graag zien dat Nutri-Score in de hele EU verplicht wordt. De Eurocommissaris voor Gezondheid en Voedselveiligheid, Stella Kyriakides, heeft echter aangegeven vooralsnog geen voorstander te zijn van het invoeren van een verplicht voedselkeuzesysteem.
'Overheid moet Nutri-Score snel invoeren'
In Nederland zijn aan overheidszijde, maar ook aan de producentkant veel voorstanders te vinden voor het verplichten van Nutri-Score. De Consumentenbond is een fervent voorstander van verplichting ervan voor fabrikanten. Op zijn website staat te lezen dat Nutri-Score kan helpen bij het voorkomen van kanker en andere chronische ziekten. Dat stelt de 'International Agency for Research on Cancer' van de Wereldgezondheidsorganisatie, zo meldt de Consumentenbond. Ook de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie wil dat haar leden zo snel mogelijk over kunnen gaan tot het gebruik van het logo. Zij stelt in een persbericht dat de overheid snel met een concrete introductiedatum moet komen. "De voedingsmiddelensector en consumenten hebben er belang bij dat een nationaal, en bij voorkeur Europees voedselkeuzelogo de voedingsaanbevelingen reflecteert. Dit om verwarring bij de consument te voorkomen. Veel voedingsmiddelenproducenten staan in de startblokken om Nutri-Score te gaan gebruiken. Er is dus behoefte aan duidelijkheid op korte termijn."
Schijf van Vijf
Het Voedingscentrum is wat kritischer op het voedselkeuzelogo. Zij denkt dat Nutri-Score kan helpen gezonder te kiezen, mits het logo aansluit op de Nederlandse voedingsrichtlijnen. Het moet duidelijk zijn dat voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf de meeste gezonde keuze zijn. Mensen moeten het logo kunnen begrijpen, en dat is nu nog niet het geval volgens het Voedingscentrum.
Bij supermarktketen Albert Heijn is Nutri-Score al ingevoerd op 6.000 huismerkproducten. Daarnaast verschijnt Nutri-Score in de loop van 2022 op steeds meer verpakkingen van eigenmerkproducten bij de Zaandamse grootgrutter. Jumbo heeft Nutri-Score inmiddels ook ingevoerd, en supermarkt Plus is nog bezig met pilots. Lidl en Aldi gaven vorig jaar al aan met Nutri-Score te willen werken op alleen de huismerken. Dat zal in de loop van 2022 worden uitgerold.
In Frankrijk, de bakermat van Nutri-Score, werken veel voedingsbedrijven al met het logo. Zo hebben Auchan, Leclerc, Intermarché, Fleury Michon, Danone en McCain het voedselkeuzelogo omarmd. Deze bedrijven zien het liefst dat alle voedingsbedrijven in het land, maar ook in de rest van de EU, verplicht worden om met Nutri-Score te werken, zodat er meer uniformiteit gaat komen.
Vlees bestraft door algoritmen
In Spanje is er weerstand tegen verplichte invoering van Nutri-Score, met name in de vleesindustrie. "Wij zijn tegen het opleggen van het voedsellogo. Nutri-Score richt zich op negatieve voedingsstoffen. Ze onderscheiden voedingsmiddelen in goede en slechte", aldus Sergio Martin Rubio, hoofd van de Spaanse nationale vereniging van vleesindustrieën bij Foodnavigator. De voorman vindt het vooral oneerlijk dat vlees, olijfolie en sinaasappelsap bestraft wordt door algoritmen en berekeningsmethoden met een 'twijfelachtige wetenschappelijke basis'.
Luis Planas, de Spaanse minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening, wees er vorig jaar al op dat Nutri-Score de basisproducten van het mediterrane dieet, dat in Spanje 'heilig' is, eerlijk zal behandelen. "Ik accepteer geen enkel label dat tegen onze belangen ingaat", verklaarde hij op een forum over de transformatie van de agrovoedingsindustrie in de EU. Minister Alberto Garzón vindt dat de implementatie van Nutri-Score op vrijwillige basis moet worden goedgekeurd. Spanje verwacht dat dat de Europese Commissie het voedselkeuzelogo in de loop van 2022 verplicht zal stellen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.