De export van verse groente en fruit vanuit Nederland naar het Verenigd Koninkrijk is vorig jaar gedaald met 12%, ten opzichte van 2020. Dit raakt met name de wederuitvoer. De export van in Nederland geteelde producten bleef stabiel.
De handel tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk is vrij van importheffingen, maar de producten die van oorsprong uit derde landen komen niet. Hierdoor kopen veel van de Britse bedrijven meer rechtstreeks uit landen buiten Europa. Dit blijkt uit een analyse van het GroentenFruit Huis. De exportwaarde van vers fruit bleef gelijk, verse groente steeg met 2%. De totale exportwaarde was €13,1 miljard. Het aantal kilo's groente en fruit dat aan het buitenland werd verkocht daalde met 1%.
De exportdaling naar het Verenigd Koninkrijk betreft vooral producten die in Nederland worden ingevoerd en vervolgens worden doorverkocht aan het Verenigd Koninkrijk. Zo zijn er minder avocado's, mango's, blauwe bessen, citrusfruit en bananen het Kanaal overgegaan. De totale verkoopomzet van de top 5-producten naar het Verenigd Koninkrijk - tomaat, paprika, komkommer, aardbei en ui - bleef vrij stabiel.
Zo'n 95% van de exportproducten die Nederland weer verlaten, blijft in de Europese Unie. Duitsland is met €4,9 miljard de belangrijkste afzetmarkt, op afstand gevolgd door België (€1,2 miljard) en het Verenigd Koninkrijk (€1,1 miljard). De verkoop van groente en fruit aan België nam met 7% toe.
De verkoop naar verre bestemmingen verliep veelal moeizaam door hoge transportkosten. Zo kelderde de Nederlandse export van paprika's naar de Verenigde Staten (1 miljoen kilo tegenover ruim 16 miljoen kilo in 2019). Normaliter worden deze paprika's vervoerd als vracht in vliegtuigen. De Nederlandse uien blijven wereldwijd geliefd met afzetgroei in landen als Ivoorkust, Verenigd Koninkrijk, Gambia en Nicaragua.
De afzet naar Italië en Ierland is het sterkst gestegen, met respectievelijk 13% en 16%. De avocado en mango spelen daar een belangrijke rol in, maar er gingen ook meer tomaten richting Italië en uien en bananen naar Ierland.
Fruitimport stagneert
In 2021 importeerden Nederlandse handelsbedrijven voor €9,2 miljard aan groente en fruit. In voorgaande jaren groeide de fruitimport sterker dan die van groente, maar in 2021 groeide de importwaarde van groente 9% en die van fruit met 1%. Fruit blijft goed voor ruim driekwart van de totale import. De meeste geïmporteerde fruitsoorten zijn: avocado, banaan, druif, blauwe bes en sinaasappel. De groenten tomaat, paprika, ui en zoete aardappel werden meer geïmporteerd. Bij fruit gaat het vooral om een hoger importbedrag van druif, blauwe bes en appel.
De drie belangrijkste herkomstlanden voor groente en fruit zijn voor Nederland: Spanje, Peru en Zuid-Afrika. Van 2016 tot en met 2021 is de importwaarde uit Peru meer dan verdubbeld naar €1,1 miljard. De hoofdproducten uit Peru zijn: avocado, blauwe bes en mango. De grootste groeiers voor import van fruit zijn: Brazilië (+19%) en Columbia (+32%).
Fruitconsumptie in Nederland stijgt
GroentenFruit Huis publiceerde vandaag ook gegevens over de Nederlandse groente- en fruitconsumptie. Die nam over 2021 met 3% toe. In 2020 werd er al 4% meer groente en fruit gegeten dan in 2019. De werkgeversvereniging schrijft de hogere groente- en fruitconsumptie toe aan de coronacrisis. "Sinds het begin van de coronapandemie staat gezond eten hoger op het prioriteitenlijstje van de Nederlander en groeide de vraag naar verse groenten en fruit", aldus GroentenFruit Huis in een persbericht.
Onlineverkoop neemt vlucht
De onlineverkoop van groente en fruit heeft in Nederland in 2021 een vlucht genomen. Vergeleken met een jaar eerder is er 40% meer online verkocht. Komkommer is daarbij de favoriete groente en banaan de meest thuisbezorgde fruitsoort. Van de totale supermarktverkoop van verse groente en fruit werd 7% online besteld. Huishoudens kochten het afgelopen jaar 3% meer groenten en fruit voor thuis. De consumptie buitenshuis was 2% hoger dan een jaar eerder, maar vergeleken met 2019 (pre-corona) is dat nog steeds 40% minder.
Van de uitgave van huishoudens aan verse groente gaat 36% naar gesneden groenten. De verkoop van verspakketten, waar alle ingrediënten voor een maaltijd inzitten, groeide met 13% naar ruim 24 miljoen kilo, meldt het GroentenFruit Huis op basis van cijfers van GfK. Niet alleen werden de pakketten vaker gekocht, ook het aantal kopers nam met 7% toe. Het meest gekochte verspakket is tomatensoep, gevolgd door lasagne en curry madras.
Lokaal en biologisch
De consument bestelt niet alleen vaker online, maar koopt ook steeds vaker lokaal. In 2021 kochten Nederlanders 20% meer groente en fruit rechtstreeks bij de producent. Het aandeel van dit verkoopkanaal is momenteel 2%. Ook werd er ten opzichte van 2020 11% meer biologisch geteelde groente en fruit gekocht. Het aandeel biologisch komt daarmee uit op 4%. Twee derde hiervan komt voor rekening van groente.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.