Pepsico heeft de verwachtingen van analisten overtroffen en in het tweede kwartaal een omzet van $20.225 miljoen dollar geboekt tegenover $19.217 een jaar eerder. De winst daalde naar $1.429 miljoen, waar die vorig jaar nog $2.385 miljoen bedroeg.
Daarbij moet worden gezegd dat PepsiCo afgelopen periode een afschrijving heeft geboekt van $1.359 miljoen dollar. Deze was vorig jaar niet van toepassing.
Ontbijtgranen en snackrepen
Quaker, het bedrijfsonderdeel waar onder meer ontbijtgranen, kant-en-klaarmaaltijden en snackrepen onder vallen, kende relatief de sterkste groei. Met een omzetstijging van 18% ten opzichte van een jaar eerder is Quaker het best presterende bedrijfsonderdeel. Ook de netto-omzet groeide met dubbele cijfers het afgelopen kwartaal. Het bedrijfsresultaat groeide met 5%, maar werd hard geraakt door onder meer de hogere graanprijzen.
Ontbijtgranen en gezonde snackrepen waren tijdens de eerste 6 maanden van het jaar een hot topic bij voedselproducenten. Zo nam Mondelez repenfabrikant Clif Bar over en koos Kellog ervoor om het bedrijf te splitsen in drie delen om zich beter te kunnen focussen op de snackcategorie.
Ook PepsiCo meldt dat gezonde snacks een snelgroeiende categorie is. Tijdens een vraag-antwoord gesprek met beleggers zei CEO Ramon Laguarta dat de voedzame tak sneller groeit dan de granentak. Ook portie-controle is een belangrijke trend. Met kleine verpakkingen zouden de klanten het plezier kunnen hebben zonder al te veel calorieën in te nemen. ''Gezondheid is een reden voor onze klanten om onze producten te kiezen'', aldus Laguarta.
Chips en fris
Laguarta onthulde dat ook de kleine frisdrank-verpakkingen het goed doen. De Amerikaanse frisdrankentak zag de omzet met 9% groeien. Vooral de merken Gatorade, Aquafina en LIFEWTR presteerden goed en lieten dubbele groeicijfers zien. Andere merken die goed presteerden waren Pepsi en Mountain Dew. Het bedrijfsresultaat kromp met 3% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dat had volgens het bedrijf te maken met de lastig te evenaren sterke groei van 84% in het tweede kwartaal van 2021.
Frito-Lay, waar onder meer de Lays-chips onder vallen, zag de omzet met 14% groeien. Het marktaandeel in de categorieën grote- en hartige snacks groeide. Onder meer Doritos en Cheetos groeiden met dubbele cijfers, net als de voedzame snackcategorie met merken zoals Sunchips, Popcorners en Smartfood. Hier gaat het vooral om snacks die niet gefrituurd worden. Het bedrijfsresultaat van Frito-Lay groeide met 5% en net als bij Quaker ondervond PepsiCo ook hier last van de gestegen kosten.
Prijsstijgingen
Volgens PepsiCo CFO Hugh Johnston heeft het bedrijf nog geen signalen gehad dat de vraag naar hun producten afneemt nadat de prijzen eind vorig jaar verhoogd zijn. Hij zag zelfs ruimte voor verdere prijsverhogingen, zo zei hij tegen Reuters.
''In een wereld waar de prijzen van plantaardige oliën, granen en verpakkingsmaterialen sterk stijgen zou het me niet verbazen als de prijzen gedurende het jaar nog meer gaan stijgen'', zei hij. Volgens hem heeft het bedrijf met de meeste verkooppunten constructieve gesprekken gehad over het verhogen van de consumentenprijs. Het bedrijf wist kosten te besparen door te bezuinigen op onder meer verpakkingsmateriaal.
Rooskleurige vooruitblik
PepsiCo heeft de omzetverwachtingen voor het gehele boekjaar verhoogd. Het bedrijf verwacht een omzetstijging van 10%. Eerder was dit nog 8%.