Heineken heeft in de eerste helft van dit jaar de bierverkoop zien stijgen. Dit blijkt uit cijfers van de brouwer op maandagochtend.
In het afgelopen halfjaar stegen de biervolumes op jaarbasis van 109,9 miljoen naar 126,9 miljoen hectoliter, goed voor een autonome stijging van 7,6%. Analisten die bijdroegen aan de consensus mikten op 122,7 miljoen hectoliter, oftewel een autonome stijging van 5,8%.
In Azië stegen de volumes met 17%. Europa en de Amerika's waren goed voor plussen van 7,9 en 6,2% en Afrika en Oost-Europa voor 3,5% groei.
De netto-omzet kwam uit op €13,5 miljard, goed voor een autonome groei van 24,3%. Analisten mikten hier op krap €13 miljard of een groei op autonome basis van 20,4%. Vooral in Europa steeg de omzet fors met 30,0%.
De operationele winst steeg met 20,6% tot krap €2,1 miljard tegen de analistenverwachting van €2,0 miljard. Op beia-basis bedroeg de operationele winst bijna €2,2 miljard, waarbij Azië met €637 miljoen de grootste bijdrage leverde. De Amerika's en Europa dragen €582 en €625 miljoen bij. Onder de streep restte een 40,8% hogere beia-nettowinst van ruim €1,3 miljard. Analisten mikten op €996 miljoen.
Heineken wil een interim-dividend uitkeren van €0,50 per aandeel. Dit was een jaar eerder €0,28. Het dividend wordt op 11 augustus uitbetaald en het aandeel noteert op 3 augustus ex-dividend.
Outlook
Voor 2022 rekent de analistenconsensus op een groei van de biervolumes met 6,4 procent autonoom. Dit jaar denkt Heineken zelf onverminderd een stabiele tot bescheiden hogere marge ten opzichte van een jaar eerder te kunnen realiseren. De brouwer merkte in februari al op dat de onzekerheid duidelijk is toegenomen en dat het bedrijf daarom later dit jaar de marge-outlook voor 2023 zou 'updaten'.
Heineken verwacht significante inflatiedruk in de tweede helft van het jaar en in 2023. In verband hiermee paste de brouwer de verwachtingen voor volgend jaar aan. Aanvankelijk mikte Heineken op een operationele marge van 17,0%. Dit doel laat de brouwer varen en zegt enkel nog op autonome basis een operationele winstgroei te behalen in de bandbreedte van 5 tot 10%. Op de middellange termijn blijft Heineken streven naar een "superieure, gebalanceerde groei met een operationele hefboom".
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.