De Belgische fabrikant van vleeswaren en diepvriesmaaltijden Ter Beke heeft de omzet in de eerste helft van 2022 zien stijgen en de winst zien dalen. De omzet kwam uit op €373 miljoen euro, 9% hoger dan een jaar geleden.
Het onderliggende bedrijfsresultaat daalde met 33% naar €18 miljoen. De bedrijfswinst daalde van €7 miljoen naar €3 miljoen. De nettowinst van €1,5 miljoen bleef gelijk door een normalisering in fiscale lasten. De omzetstijging dankt Ter Beke aan het herstel van de verkopen in het foodservicekanaal en de solide vraag naar gemaksproducten. De halfjaaromzet binnen het segment bereide gerechten steeg met 26,2%.
Het bedrijf ziet dat er meer interesse is voor gezondere producten, bijvoorbeeld met minder zout. Ook is er vraag naar duurzame producten en een betere tracerbaarheid. Het bedrijf ziet het belang van systemen als de Nutri-Score toenemen.
Plantaardig
Net als veel andere vleesproducenten investeert Ter Beke ook in plantaardige producten. Hoewel het hier niet gaat om vleesvervangers, maar om dumplings. Het bedrijf investeert meer dan een half miljoen euro in de Belgische start-up Davai Dumplings, dat veganistische bevroren dumplings maakt. Ook leent Ter Beke het bedrijf het geld om hun product verder in de markt te zetten.
Bovenstaande sluit ook goed aan bij de ambities van Ter Beke die een plan ontwikkelt om verder te verduurzamen. Het Belgische bedrijf hoopt dat Stegeman kan helpen bij de geplande overname van Imperial. Die overname wordt momenteel onderzocht door de Belgische en Nederlandse mededingingsautoriteiten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.