Fabrikant van geur- en smaakstoffen Givaudan heeft dinsdag de cijfers voor het derde kwartaal van 2022 gepubliceerd. Het bedrijf zag de omzet groeien naar 5,45 miljard Zwitserse frank (€5,63 miljard) in de periode van januari tot en met september, een stijging van 6,1% op vergelijkbare basis.
In het derde kwartaal groeide de omzet met 5,8% vergeleken met een jaar geleden. Deze kwam uit op 1,79 miljard Zwitserse frank (€1,85 miljard). Een goede presteerder was de geurstoffen-tak waar de de omzet met 7,9% groeide naar 849 miljoen Zwitserse frank (€877 miljoen) op vergelijkbare basis. De afdeling smaakstoffen meldt een omzetstijging van 3,9% naar 942 miljoen Zwitserse frank (€973,2 miljoen). Over een periode van negen maanden is er sprake van een groei van 6,4% naar 2,89 miljard Zwitserse frank (€2,99 miljard). De afdeling geurstoffen groeit in dezelfde periode naar 2,487 miljard Zwitserse frank (€2,57 miljard), een stijging van 5,8% op vergelijkbare basis.
De smaakstoffenafdeling zag de omzet overal stijgen behalve in Noord-Amerika, waar er een daling van 2,8% was. Een verklaring hiervoor wordt niet gegeven, wel geeft Givaudan aan dat het nog bezig is met het doorvoeren van prijsverhogingen als gevolg van de hogere grondstofkosten. De sterkste stijging was zichtbaar in Latijns-Amerika, waar de omzet met 17,1% groeide. Daarachter volgen Zuid-Azië, het Midden-Oosten en Afrika met een omzetstijging van 16,6% en Europa met 12,5%. De goede cijfers dankt Givaudan onder meer aan de verkoop van zuivel, frisdrank en zoete en hartige snacks.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.