De markt voor plantaardige zuivel zal de komende jaren een steady groeien, zo voorspelt Amerikaans marktonderzoeksbureau Research and Markets. Opvallend genoeg is de wens om minder dierlijke producten te consumeren niet de belangrijkste aanjager van de groei. Vooral de grote hoeveelheid lactose-intolerantie consumenten in Oost-Azië is volgens het marketingbureau een groeimarkt voor plantaardige zuivel.
Volgens Research and Markets spelen vooral gezondheidsoverwegingen mee in de keuze voor plantaardige zuivel. Veel consumenten zien melkvervangers als een gezond alternatief omdat de producten vaak meer (toegevoegde) vitamines en mineralen bevatten dan melk. Daarnaast bevatten melkvervangers vaak minder vet en cholesterol, schrijft het marktbureau.
Vooral kant en klare dranken
Op het moment zijn vooral producten die koemelk vervangen populair. Research and Markets verwacht dat de komende jaren steeds meer nadruk komt te liggen op een ander type producten. Het marketingbureau ziet een beweging naar kant en klare koude dranken zoals ijskoffie. Volgens het onderzoeksbureau zijn dit soort producten populair omdat consumenten juist bij dit soort dranken behoefte hebben aan een vetarm alternatief.
Langzaam maar zeker begint de markt in te spelen op deze trends. Steeds meer grote Amerikaanse ketens zoals Starbucks, verkopen veganistische varianten van hun ijskoffies, maar ook het oer-Hollandse Chocomel bracht eind september een plantaardige versie van hun beroemde chocolademelk op de markt.
Azië grootste groeimarkt
De belangrijkste groeimarkt voor plantaardige zuivel ligt volgens het marktbureau bij consumenten die last hebben van lactose-intolerantie. Vooral in Oost-Azië kunnen veel mensen melk niet goed verdragen. Volgens Research and Markets is meer dan 70% van alle personen in deze regio lactose intolerant. Daarom ziet het marktbureau vooral in deze regio veel potentie voor plantaardige melk.