Het merendeel van de Nederlanders eet minimaal één keer in de twee weken rijst. Dat meldt onderzoeksbureau Markeffect dat, in opdracht van merknaam Lassie, onderzoek heeft gedaan naar de rijstconsumptie in Nederland. De overduidelijke favoriet is: nasi. Ruim 82% van de respondenten geeft de voorkeur aan dit rijstgerecht.
Uit het onderzoek, dat is uitgevoerd onder 210 Nederlanders, wordt duidelijk dat 66% van de respondenten minimaal één keer in de twee weken rijst eet. Bij 82% van de Nederlanders heeft nasi dan de voorkeur. "De Indonesische klassieker maakt al generaties lang onderdeel uit van onze Nederlandse cultuur wat de nummer één notering enerzijds logisch maakt", zo schrijft onderzoeksbureau Markeffect.
Favoriete gerechten
Op een eerste plaats staat: rijst met kip kerrie. Ongeveer 41% geeft hier de voorkeur aan. "Gevolgd op ruime afstand door rijst met zoetzure kip (20%) en de Italiaanse rijstklassieker risotto (19%)", zo staat in het onderzoek. "Daarna volgt gebakken rijst met 17% en de top 5 wordt afgesloten door de Spaanse klassieker Paella en de Thaise Curry. Beiden worden geliefd door 13% van de respondenten."
Het onderzoek is belangrijk voor Lassie. "Door regelmatig te onderzoeken wat Nederlanders graag eten, kunnen we inspelen op de behoefte van de consument. Zo vormen de rijstklassiekers het komend jaar de basis voor onze inspiratie. Lassie maakt letterlijk en figuurlijk onderdeel uit van die klassiekers. Maar, we introduceren bijvoorbeeld ook kant-en-klare Poké Bowl-rijst", aldus Paul Stam, marketing manager bij Lassie Nederland.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.