Nederlanders hebben gedurende de coronacrisis flink meer gesnoept. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van ABN Amro. De bank analyseerde de cijfers van supermarkten, drogisterijen en pompstations. Vooral chocola, winegums en drop waren in trek. En de verwachting is dat de snoepconsumptie komende tijd alleen maar toeneemt, met onder meer de Olympische Spelen en EK-voetbal in aantocht.
De omzet van chocola groeide afgelopen jaar met 7% en in porties gaat het om een plus van 4%. Daarnaast steeg de omzet van suikerwaren (denk aan drop, winegums en zure matten) met 6%. In die categorie steeg het aantal stuks met 2%. En de cijfers van de 'echte' chocoladezaken zijn hier niet in meegenomen. De kans is dus groot dat het cijfer nog vele malen hoger ligt, gezien deze zaken afgelopen jaren ongekende drukte ervaarden. Dat meldt NOS. Veel van deze winkels weten al een jaar niet wat ze meemaken. Er zijn omzetstijgingen zichtbaar tot wel 50%.
Persoonlijke verzorging op achtergrond
De omzet van mint en kauwgom daalde daarentegen met respectievelijk 9% en 10%. In de eerste vier maanden van het jaar is zelfs een daling van 14% zichtbaar in de mintjes. Dat is wel te verklaren. Door de coronacrisis hebben we minder sociale contacten en dus wordt onze persoonlijke verzorging minder belangrijk. De verwachting is dat deze cijfers weer normaliseren naarmate de maatregelen worden ingetrokken.
Over de eerste vier maanden van dit jaar lagen de groeipercentages van snoep en chocola wel nog hoger. Voor beiden wordt een plus van 9% genoteerd. En de onderzoekers verwachten, met onder andere de Olympische Spelen en het EK-voetbal in aantocht, dat de cijfers ook komende maanden hoog blijven.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.