Eigen foto

Nieuws Foodservice

Herstel in foodservice loopt wat vertraging op

11 Juni 2021 - Kimberly Bakker

Het herstel in de foodservice en horeca gaat iets langzamer dan eerder werd verwacht. Het later openen van de terrassen en de beperkte opening van de restaurants ligt hieraan ten grondslag. Dat maakte Rien de Koning van marktbureau Datlinq bekend tijdens een webinar. Uit de cijfers blijkt ook dat de cateraar het dit jaar het zwaartste krijgt, terwijl de thuisbezorgers de grote winnaars zijn van de coronacrisis.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Een aantal maanden geleden verwachte onderzoeksbureau Datlinq dat de 'oud-of-home'-omzet dit jaar tussen de €16,2 miljard en €17,2 miljard zou uitkomen. Een stevige groei in vergelijking tot de €13,5 miljard van een jaar eerder. De groei bij de supermarkten zou daardoor iets minder fors zijn, van €42,8 miljard tot €43,2 miljard. Maar die cijfers moet het bijstellen. "Het eerste kwartaal was gewoonweg nog altijd slecht, het tweede kwartaal was niet veel beter en dat betekent dat het volledig herstel op de schouders van het derde en vierde kwartaal komt te liggen. Het feit dat de horeca later open mocht dan verwacht, zorgt dus voor een vertraging in het herstel", vertelt Rien de Koning van Datlinq.

De groeiverwachtingen verschuiven daarmee van het neutrale scenario naar het negatieve scenario. Dat betekent dat een omzet van circa €15 miljard voor 'out-of-home' realistisch is. Oftewel een groei van 10%, in plaats van de eerder verwachte 15%. "Vorig jaar hadden de foodservice en horeca een enorme piek in de zomer. Het wordt lastig om die piek te evenaren nu de terrassen later zijn geopend dat vorig jaar. Inmiddels is een voorzichtige verbetering zichtbaar, maar het is nog niet genoeg." Uit de verwachting blijkt dat de horeca een groei neerzet van 7,9% ten opzichte van vorig jaar.

Die groei in de horeca zal wel ten koste gaan van de groei bij de detailhandels. "Het wordt stuivertje wisselen." De Koning doelt daarmee met name op het feit dat de omzet van de retail het afgelopen jaar fors gestegen is, maar dat het die groei niet vast gaat houden. Thuis koken zal immers weer iets minder populair worden.

Cateraar moet er het hardste aan trekken
Als we dan kijken naar het aantal cateringbezoeken, dan is duidelijk dat die sector er dit jaar het hardste aan moet trekken. Er is nog nauwelijks een stijgende lijn zichtbaar in de eerste maanden van dit jaar. Ook voor de lange termijn zijn de verwachtingen somber. "Er zijn veel maatregelen genomen op het kantoor, waarbij de cateraar vaak als eerste 'gedumpt' is. Die veranderingen zijn – zo verwachten wij – structureel", licht De Koning toe. In het realistische scenario is een min van 4,7% zichtbaar in de omzet, terwijl eerder nog uit werd gegaan van een plus van 5,5%. Het maakt dat cateraars op zoek moeten naar innovaties, zoals onbemande zaken. "Dan moet je denken aan een AH to Go."

Thuisbezorging komt als grootste winnaar uit de coronacrisis. De verwachting is dat de omzet van de thuisbezorgservices stabiel blijft op twee keer het niveau van 2019. "Er is nu een vaste groep mensen die twee keer per week eten laat bezorgen, terwijl dat eerder nog één keer per week was." Datlinq ging eerder uit van een groei van 11,7%, maar heeft dat in het realistische scenario bijgesteld naar 17%. "Frites en andere warme snacks – zoals kroketten en hamburgers – blijven daarbij het populairste om te bestellen."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden