's Avonds met een biertje of wijntje op de bank in plaats van in de kroeg. Door de coronacrisis was dit het afgelopen jaar normaal. We kochten daardoor ook fors meer alcoholische dranken bij de supermarkt of slijter. Dit terwijl we in totaal niet meer alcohol nuttigden dan voorheen. Voor de komende jaren is dat wel de verwachting, meldt marktbureau IWSR. Voor komende jaren wordt een toename verwacht van 1,5% van de wereldwijde alcoholconsumptie.
Tijdens de coronapandemie hebben we in Nederland vaker alcoholische dranken gekocht om thuis te nuttigen. Vorig jaar liet onderzoeksbureau IRI al weten dat de omzet van alcoholische dranken (inclusief alcoholvrij bier) in de eerste lockdown 14% hoger was dan in dezelfde weken een jaar eerder. Het gaat om een bedrag van €318 miljoen. Alle drankensoorten stegen: bier en cider (+13% naar circa €131 miljoen), wijn, port sherry en vermouth (+15% tot ongeveer €111 miljoen) en gedistilleerde dranken (+16% naar zo'n €65 miljoen). We verwenden onszelf, zo stelde IRI ook. We gaven in de lockdown zo'n €6 miljoen meer uit aan speciaal bieren.
Toch betekent het niet direct dat we over het algemeen meer alcohol zijn gaan drinken gedurende de crisis. De alcoholconsumptie is louter verschoven van de kroeg naar thuis, meldt IRI. Onderzoek van het Voedingscentrum ondersteunt dit. Daaruit blijkt dat één op de vijf Nederlanders minder alcohol drinkt dan voor de coronapandemie. Bij de meerderheid (69%) bleef het drankgebruik gelijk aan de periode voor de crisis en is dus alleen een verschuiving zichtbaar van locatie. Wereldwijd daalde de alcoholconsumptie hierdoor met 6,2%.
Alcoholconsumptie blijft wereldwijd stijgen
De verwachting voor dit jaar is dat de consumptie van alcoholische dranken wereldwijd verder stijgt. Onderzoeksbureau IWSR verwacht voor 2021 een plus van 2,9%. Over twee jaar zou de consumptie van alcoholische dranken vervolgens terugkeren naar het niveau van voor de coronapandemie. Op de lange termijn, in de periode tussen 2021 en 2025, wordt gerekend met een plus van 1,5%. De twee snelst groeiende categorieën in die periode zijn alcoholvrije gedistilleerde dranken (+30,6%) en ready to drink-verpakkingen (+10,2%). Denk bij die laatste aan een voorgemixt blikje Bacardi-cola of Passoa-jus d'orange.
Het marktbureau voorziet daarbij nog een aantal blijvende trends. Vorig jaar is de tequilaconsumptie met ongeveer 9,6% gestegen. Dat betekent dat het de consumptie van rum voorbijgestreefd is. In de Verenigde Staten is het inmiddels zelfs de op twee na grootste categorie in de gedistilleerde dranken (na wodka en whisky). De verwachting is dat die verhouding zo blijft. Misschien kan tequila zelfs nog verder stijgen in die lijst, want de wereldwijde whiskeyconsumptie daalde vorig jaar met 10,7%. Voor dit jaar wordt een plus verwacht van 5,5%. De consumptie van bier stijgt komende jaar waarschijnlijk met 1,2%.
Het is volgens analisten overigens niet vreemd dat de consumptie van alcohol dit jaar en volgend jaar nog stijgt. Nog niet overal zijn de coronamaatregelen volledig teruggedraaid. Nu wordt er dus én thuis én op het terras alcohol genuttigd. Voor komend jaar geldt dat er nog altijd angst bestaar voor een terugkeer van het virus. Dat resulteert erin dat wellicht niet iedereen de stap naar een festival, drukke kroeg of vol restaurant zal zetten. Het thuis nuttigen van alcohol blijft dan een geschikt alternatief.