Shutterstock

Nieuws Zoetwarenindustrie

Snoepfabrikant voelt druk door wensen consument

30 Juli 2021 - Kimberly Bakker

Consumenten én overheden streven naar een gezonder voedingspatroon. “En hoewel consumenten aan het begin van het jaar meer snoep en chocolade kochten, staat de zoetwarenindustrie onder grote maatschappelijke druk om gezondere en duurzamere producten op de markt te brengen”, schrijft ABN Amro in een analyse. Is dat mogelijk?

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In de eerste vier maanden van dit jaar verkochten supermarkten, bezinepompen en drogisterijen per saldo meer snoep (+4%) en chocolade (+3%), schrijft ABN Amro in een nieuwe analyse. "Volgens cijfers van Global Data vindt 55% van de snoepverkopen plaats via de supermarkt. Andere belangrijke distributiekanalen zijn drogisterijen, tankstations, discountketens, en snoepwinkels." In totaal werd afgelopen jaar voor €1,35 miljard aan snoep verkocht via de supermarkten, drogisterijen en tankstations. Maar ook via online kanalen werd fors meer snoep (+46%) en chocolade (+76%) verkocht, blijkt uit cijfers van Foodservice Instituut Nederland (FSIN).

Minder suiker is gewenst
Hoewel ABN Amro voorspelt dat de groei in online verkopen verder toeneemt, is dat niet per se op het gebied van zoetwaren. "Supermarkten staan onder een grote maatschappelijke druk om het maken van een gezonde keuze makkelijk te maken voor de consument. Zij zullen zowel online als fysiek scherpere keuzes maken in de gepromote artikelen. Wat de consument onder ogen krijgt in een app of online is zo mogelijk nog beter te sturen dan in de fysieke winkels", zo schrijft de bank in het artikel. Kortom: minder promoties op snoep en chocolade lijken onvermijdelijk.

En die maatschappelijk roep over de verantwoordelijkheid van de voedselketen als het gaat om gezond voedsel wordt, zo meldt de bank, komende jaren alleen maar sterker. "In 2018 sloten diverse maatschappelijke organisaties, de overheid en het bedrijfsleven het Nationale preventieakkoord, waarbij onder meer werd afgesproken om in snoep minder suiker te verwerken. Bijvoorbeeld door het gebruik van alternatieve zoetstoffen. In april werd zelfs voorgesteld om dit akkoord verder aan te scherpen, onder andere met een verbod op snoepautomaten in publieke ruimtes."

Innoveren is noodzakelijk
Tegelijkertijd wordt al jaren gewerkt aan de invoering van Nutri-Score en is de zogenaamde suikertaks veelvuldig onderwerp van gesprek. Het betekent volgens de bank dat de zoetwarenindustrie moet innoveren om aan de wensen van de consument te kunnen blijven voldoen. En dat gebeurt al. "Soms wordt suiker weggelaten, maar soms wordt ook een waardevolle toevoeging gedaan. Een voorbeeld is de introductie van Mentos Gum Vitamines vorig jaar. De fabrikant introduceerde fruitkauwgum waar vitamine C, B6 en B12 aan is toegevoegd. Een ander voorbeeld zijn chocoladerepen met extra eiwit of kauwgum waarmee de concentratie wordt verhoogd."

Daarmee neemt de druk op zoetwarenfabrikanten de komende jaren toe. "Niet alleen is de reclame voor zoetwaren ingeperkt, ook de verkoop van deze producten bij de kassa of via automaten in publieke ruimtes wordt minder geaccepteerd. Inzetten op kleinere porties en het reduceren van suiker blijft noodzakelijk om verkopen op peil te houden", sluit ABN Amro af.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden