Maaltijdbezorging, boodschappenbezorging en drankenbezorging. Het nam het afgelopen jaar allemaal een vlucht. De groeicijfers zijn historisch te noemen. En daar komt dit jaar geen verandering in, zo meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een nieuw rapport. De verwachting is dat de Nederlandse markt voor fooddelivery dit jaar met 27,9% stijgt.
De Nederlandse markt van 'fooddelivery' steeg het afgelopen jaar met 53,1% naar een omzet van €5,9 miljard. Boodschappenbezorging was in dat jaar, met een omzet van €3,1 miljard, de belangrijkste categorie. Daarmee was de categorie voor het eerst groter dan maaltijdbezorging, waar een waarde van €2,8 miljard werd gerealiseerd. Het marktaandeel groeide afgelopen jaar naar 10,5% van de totale foodmarkt, zo schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN). En de trein van fooddelivery stopt nog niet. In de eerste helft van dit jaar groeiden de meeste segmenten namelijk nog steeds extreem.
Voor de tweede helft van het jaar is de verwachting dat de toename in fooddelivery enigszins afvlakt, maar zeker niet verdwijnt. Het FSIN voorziet voor heel dit jaar een groei van 27,9%, ten opzichte van het afgelopen jaar. De grootste groei wordt daarbij gezien in de bezorging door supermarkten en andere retailers, namelijk een plus van 36%. Restaurants en andere foodserviceformules zijn dit jaar naar verluidt goed voor 19% groei. Richting 2025 is zelfs de verwachting dat de omzet uitkomt rond de €10 miljard. Bezorging is dan goed voor 15% van de totale foodmarkt.
Maaltijdbezorging blijft flink groeien
De categorie 'Delivery Foodservice' – oftewel maaltijdbezorging – nam vorig jaar met 43,6% toe tot een omzet van €2,8 miljard. "Bezorgketens en online platforms groeiden het afgelopen jaar heel hard. Dat is niet vreemd, want veel traditionele restaurants startten (noodgedwongen door de sluiting van de sector) op grote schaal met bezorging", zo verklaart het FSIN. "In de eerste helft van het jaar waren er nog altijd veel beperkende maatregelen, waardoor de vraag naar bezorgmaaltijden op een historisch hoog niveau bleef staan."
Toch verwacht het FSIN ook in de komende maanden nog groei, ongeacht het feit dat de horecasector nu weer grotendeels open is. "Er hebben structurele veranderingen plaatsgevonden. Zo is het aanbod van bezorgketens sterk toegenomen, en neemt deze nog altijd toe. Ook bleek maaltijdbezorging tijdens de coronacrisis een veilig en voordelig alternatief voor de horeca." Voor heel het jaar gaat het instituut daarom uit van een groei van 19%.
Boodschappenbezorging niet meer weg te denken
De bezorgomzet in Foodretail – oftewel boodschappenbezorging – groeide het afgelopen jaar met 63% tot €3,1 miljard. Bijna 75% van die omzet is afkomstig van bezorging door supermarkten. Die categorie groeide met 76%. Het segment maaltijdboxbezorging groeide ook hard, met 70%. De markt van drankenbezorging nam afgelopen jaar met 22,5% toe. Een verdere groei is onvermijdelijk. "Boodschappenbezorging is vandaag de dag niet meer weg te denken uit het dienstenpalet van de supermarkten", aldus het FSIN.
Het instituut gaat ervan uit dat het onderdeel bezorging dit jaar 9% van de totale supermarktomzet uitmaakt. Afgelopen jaar was dat 6,8%. "Het segment is nu nog gestoeld op de klassieke weekboodschappen, maar dat gaat op lange termijn veranderen. Mensen stellen hun aankoopbeslissingen steeds langer uit. Groei is mogelijk voor direct delivery. Deze flitsboodschappen zijn een antwoord op de groeiende gejaagdheid in de samenleving en de grotere behoefte aan gemak van vooral jongere generaties."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.