Albert Heijn

Nieuws Supermarkten

Groei supermarkten gestokt door openen horeca

16 Augustus 2021 - Rianne Nieuwenhuize

Supermarkten en groente- en viszaken voelen de heropening van de horeca in hun omzetgroei. Sinds de heropening is de groei vrijwel tot stilstand gekomen, meldt marktonderzoeker GfK. Bakkers daarentegen verkopen nog steeds goed.

Vorig jaar toen de horeca voor het eerst haar deuren moest sluiten in het voorjaar van 2020, steeg de omzet van supermarkten tot grote hoogte. Consumenten bezochten daarnaast vaker groente- en speciaalzaken. GfK meldt op nu.nl dat de omzet zelfs daalt, laat Norman Buysse van het onderzoeksbureau weten. "De bakkers doen het nog steeds goed. Die groeiden minder onstuimig in de eerste coronaperiode, maar die groei lijkt wel duurzamer."

Grillige inkomsten
De inkomsten bij de slagers laten een grillig verloop zien. Die doen het relatief gezien beter dan de supermarkt, maar de grote groei van vorig jaar is weg. Dit geldt ook voor de viswinkels.  De groentewinkel lijkt duidelijk het meest onder de  'normalisering' van het eetgedrag.

Nu de omzetgroei voor supermarkten terugzakt, lijkt het volgens GfK erop dat aanbiedingen voor supermarkten weer belangrijker gaan worden. De consumenten durven nu weer naar verschillende soorten winkels te komen. Met aanbiedingen kunnen supermarkten weer meer en verschillende mensen trekken.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Rianne Nieuwenhuize

Rianne Nieuwenhuize is redacteur bij Foodbusiness. Zij komt uit de bloeiende wereld van bloemen en planten en schreef daarvoor enkele jaren over groenten en fruit. De agrarische sector ligt haar nauw aan het hart, deze schuurt mooi tegen de smakelijke en zakelijke wereld van Foodbusiness aan.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden