Supermarkten en groente- en viszaken voelen de heropening van de horeca in hun omzetgroei. Sinds de heropening is de groei vrijwel tot stilstand gekomen, meldt marktonderzoeker GfK. Bakkers daarentegen verkopen nog steeds goed.
Vorig jaar toen de horeca voor het eerst haar deuren moest sluiten in het voorjaar van 2020, steeg de omzet van supermarkten tot grote hoogte. Consumenten bezochten daarnaast vaker groente- en speciaalzaken. GfK meldt op nu.nl dat de omzet zelfs daalt, laat Norman Buysse van het onderzoeksbureau weten. "De bakkers doen het nog steeds goed. Die groeiden minder onstuimig in de eerste coronaperiode, maar die groei lijkt wel duurzamer."
Grillige inkomsten
De inkomsten bij de slagers laten een grillig verloop zien. Die doen het relatief gezien beter dan de supermarkt, maar de grote groei van vorig jaar is weg. Dit geldt ook voor de viswinkels. De groentewinkel lijkt duidelijk het meest onder de 'normalisering' van het eetgedrag.
Nu de omzetgroei voor supermarkten terugzakt, lijkt het volgens GfK erop dat aanbiedingen voor supermarkten weer belangrijker gaan worden. De consumenten durven nu weer naar verschillende soorten winkels te komen. Met aanbiedingen kunnen supermarkten weer meer en verschillende mensen trekken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.