Stichting Milieukeur

Achtergrond PlanetProof

'Een volledig Nederlands schap kan de toekomst zijn'

13 September 2021 - Kimberly Bakker

Een schap in de supermarkt met alleen maar producten van Nederlandse bodem. Het is iets wat supermarktketen Albert Heijn onderzoekt en eind volgend jaar zou willen invoeren. LTO-voorzitter Sjaak van der Tak vindt het een mooie manier om in Nederland van duurzaam produceren naar duurzaam consumeren te gaan. Dat vertelde hij tijdens de aftrap van de eerste 'On the way to PlanetProof'-week op het bedrijf van fruitteler Bert den Haan in Kerk-Avezaath.

"Ambassadeurs van de aarde, dat zijn we allemaal", trapt ex-weervrouw Helga van Leur de opening van de 'On the way to PlanetProof'-week af. Van Leur is al vier jaar verbonden aan het keurmerk, opgezet door Stichting Milieukeur (SMK). Per 1 september zijn meer dan 2.500 agrarische bedrijven in Nederland gecertificeerd om onder het keurmerk te leveren. Kortom: duurzaam produceren, dat doen we. De vraag is nu hoe we van duurzaam produceren naar duurzaam consumeren gaan. De actieweek van 'On the way to PlanetProof' moet daar een bijdrage aan leveren.

De retail is aan zet
"In ons land produceren we duurzamer dan dat we consumeren", vertelt Sjaak van der Tak van LTO Nederland. "Dit terwijl agrarisch ondernemers als fruitteler Bert den Haan, op wiens bedrijf de bijeenkomst plaatsvond en die onder 'On the way to Planetproof' levert, ontzettend trots zijn op de producten die ze produceren." Volgens Van der Tak is de volgende zet dan ook aan de retailers. Zij zouden het Nederlands product meer onder de aandacht moeten brengen. "Er is één grote keten, Albert Heijn, die eind volgend jaar een Nederlands schap wil presenteren. Ik zou willen dat de andere grote supermarktketen, Jumbo, én de kleine ketens die ambitie delen." Volgens hem zou dit een mooie stap zijn in de goede richting.

Maar, volgens supermarktketen Jumbo moet de consument daar wel klaar voor zijn. "Duurzaamheid is voor ons heel belangrijk, daarom zijn we ook gecertificeerd. Wij houden vast aan: daar waar het Hollands kan, moet het Hollands zijn. Als dat een hogere prijs voor de consument oplevert, dan is dat zo. Dat is een keuze die we maken", stelt Maarten van 't Hof, inkoper voor de keten, desgevraagd. Tegelijkertijd benadrukt hij ook dat het verhaal hetgeen is dat verkoopt. En juist daar zou meer aandacht voor moeten komen. Onderzoek laat zien dat duurzaamheid pas op de zevende plaats komt als het gaat om productkeuze; na onder meer prijs, houdbaarheid en merk. Gijs Dröge, van Stichting Milieukeur, erkent dat. "Het doel is dat duurzaamheid uiteindelijk in de top-3 van dat lijstje terechtkomt."

Meer geld nodig voor communicatie
Om dat te bereiken, is wel meer geld nodig voor communicatie. Althans, zo is de mening vanuit HAK. Timo Hoogeboom, van de groenteproducent: "Willen we de communicatie naar de consument goed overbrengen, dan is er meer geld nodig. Immers, het keurmerk is zo goed of slecht als dat het bij de consument terechtkomt." Ook bij Aldi zien ze dat nog veel te winnen valt op het gebied van communicatie. Erna van der Wal: "Communicatie is niet iets waar Aldi afgelopen jaren op ingezet heeft. Hoewel het bij ons iets makkelijker is – omdat wij elk agf-product maar één soort aanbieden (het Nederlandse product en geen buitenlands alternatief) –, hebben wij nog een lange weg te gaan." Volgens Van der Wal gaat de supermarktketen daar nu op inzetten door onder meer de verhalen van boeren te vertellen via social media of de folder.  

Of de actieweek in het teken van PlanetProof uiteindelijk het gewenste resultaat heeft, is afwachten. Duidelijk is wel dat de neuzen dezelfde kant op staan. Van der Tak: "We moeten het samen doen, dat is duidelijk. We moeten aan de consument laten zien dat de hele winkelwagen gevuld kan worden met producten uit het 'On the way to PlanetProof'-assortiment." Dröge vult aan: "En uiteindelijk is het doel dat we onszelf overbodig maken. Het kopen van een duurzaam product moet voor de consument tegen die tijd een vanzelfsprekendheid zijn geworden." Daarvoor moet de retail echter wel eerst een eerste stap zetten. Of dat nou een volledig Nederlands schap is, een hogere prijs voor de boer of meer televisiespotjes, dat is aan hen om uit te vogelen.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden