De Nederlandse consument heeft afgelopen jaar gemiddeld 21% meer besteed aan duurzaam voedsel in de supermarkt dan het jaar daarvoor. Door de lockdowns verschoven de uitgaven aan voedingsmiddelen van de foodservice naar supermarkten. Ook was sprake van een extra omzetgroei van duurzame voeding in supermarkten. Dit blijkt uit de 'Monitor Duurzaam Voedsel 2020' van Wageningen University & Research en het Centraal Bureau voor de Statistiek.
De supermarkten, het foodservicekanaal en de biologische speciaalzaken zijn doorgaans voor Nederland de belangrijkste afzetkanalen als het gaat om duurzame voedingsmiddelen. Acht jaar terug, in 2013, was 'slechts' 8% van de totale supermarktomzet afkomstig van duurzaam voedsel. Sinds het jaar 2015 loopt dit aandeel op: van 12% in 2016 tot 17% in 2019. Afgelopen jaar werd een percentage van 19% behaald.
Thuisconsumptie gestegen
Door de lockdowns als gevolg van het coronavirus viel het bezoek aan de horeca weg. De omzet van duurzame koffie en thee zakte hierdoor over het afgelopen jaar met 19% weg. "Daartegenover staat dat de thuisconsumptie van deze twee producten fors is toegenomen", meldt het statistiekbureau. Koffie en thee hadden, met 34%, de grootste omzetgroei van de duurzame productgroepen in de supermarkt. Opvallend: er was géén omzetgroei van de gangbare koffie- en theemerken. De besteding aan duurzame thee in de supermarkt steeg zelfs met 75%.
Ook de categorieën duurzame aardappelen, groenten & fruit, brood, granen, koek & gebak, eieren en zuivelproducten laten een stevige omzetgroei zien. Die komt om en nabij de 30% uit. De omzetontwikkeling van gangbare, niet-duurzame producten was veelal lager (zoals bij eieren, waar een daling van 27% zichtbaar was).
Duurzame diepvriesmaaltijden
Door de gedwongen sluiting van de horeca waren consumenten meer thuis. De uitgaven in de verschillende supermarkten aan duurzame kant-en-klaar- en diepvriesmaaltijden steeg vorig jaar met 53%. Daarnaast werd 56% meer uitgegeven aan duurzame conserven, diepvriesgroenten en –fruit. Afgelopen jaar heeft alleen rundvlees een omzetdaling gerealiseerd. Het gaat om een min van bijna 13%.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.