Shutterstock

Nieuws Duurzaamheid

Consument geeft fors meer uit aan duurzaam voedsel

22 September 2021 - Rianne Nieuwenhuize

De Nederlandse consument heeft afgelopen jaar gemiddeld 21% meer besteed aan duurzaam voedsel in de supermarkt dan het jaar daarvoor. Door de lockdowns verschoven de uitgaven aan voedingsmiddelen van de foodservice naar supermarkten. Ook was sprake van een extra omzetgroei van duurzame voeding in supermarkten. Dit blijkt uit de 'Monitor Duurzaam Voedsel 2020' van Wageningen University & Research en het Centraal Bureau voor de Statistiek.

De supermarkten, het foodservicekanaal en de biologische speciaalzaken zijn doorgaans voor Nederland de belangrijkste afzetkanalen als het gaat om duurzame voedingsmiddelen. Acht jaar terug, in 2013, was 'slechts' 8% van de totale supermarktomzet afkomstig van duurzaam voedsel. Sinds het jaar 2015 loopt dit aandeel op: van 12% in 2016 tot 17% in 2019. Afgelopen jaar werd een percentage van 19% behaald.

Thuisconsumptie gestegen
Door de lockdowns als gevolg van het coronavirus viel het bezoek aan de horeca weg. De omzet van duurzame koffie en thee zakte hierdoor over het afgelopen jaar met 19% weg. "Daartegenover staat dat de thuisconsumptie van deze twee producten fors is toegenomen", meldt het statistiekbureau. Koffie en thee hadden, met 34%, de grootste omzetgroei van de duurzame productgroepen in de supermarkt. Opvallend: er was géén omzetgroei van de gangbare koffie- en theemerken. De besteding aan duurzame thee in de supermarkt steeg zelfs met 75%.

Ook de categorieën duurzame aardappelen, groenten & fruit, brood, granen, koek & gebak, eieren en zuivelproducten laten een stevige omzetgroei zien. Die komt om en nabij de 30% uit. De omzetontwikkeling van gangbare, niet-duurzame producten was veelal lager (zoals bij eieren, waar een daling van 27% zichtbaar was).

Duurzame diepvriesmaaltijden
Door de gedwongen sluiting van de horeca waren consumenten meer thuis. De uitgaven in de verschillende supermarkten aan duurzame kant-en-klaar- en diepvriesmaaltijden steeg vorig jaar met 53%. Daarnaast werd 56% meer uitgegeven aan duurzame conserven, diepvriesgroenten en –fruit. Afgelopen jaar heeft alleen rundvlees een omzetdaling gerealiseerd. Het gaat om een min van bijna 13%.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Rianne Nieuwenhuize

Rianne Nieuwenhuize is redacteur bij Foodbusiness. Zij komt uit de bloeiende wereld van bloemen en planten en schreef daarvoor enkele jaren over groenten en fruit. De agrarische sector ligt haar nauw aan het hart, deze schuurt mooi tegen de smakelijke en zakelijke wereld van Foodbusiness aan.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden