Alcoholvrije wijn is nog niet zo bekend in Nederland. Toch komen er steeds meer initiatieven op dit vlak. Op horecabeurs Gastvrij Rotterdam vertelde wijnimporteur Walraven Sax erover tijdens een workshop. "De markt groeit. Consumenten willen steeds meer gezonder leven, en alcoholvrije wijn sluit hier op aan," aldus Maartje van Broekhoven.
De markt voor mousserende alcoholvrije dranken groeit in Nederland. Elk jaar wordt 50% meer alcoholvrije wijn verkocht. Na Radler 0.0% en diverse speciaalbieren, staat alcoholvrije wijn nu op plaats vier van alcoholvrije producten in de markt van alcoholische dranken. Wijnimporteur Walraven Sax doet zo'n 500.000 flessen alcoholvrije wijn per jaar. "De markt is bij ons het afgelopen jaar met 31,5% gegroeid en er wordt nog een forse groei verwacht de komende jaren."
Maartje van Broekhoven van Walraven Sax verklaart dit desgevraagd. "De consument wil toch iets drinken dat op wijn lijkt, en de bubbels van onze mousserende wijnen kunnen dit gevoel nog het meest evenaren. Nog niet veel restaurants schenken alcoholvrije wijnen; het verhaal heeft dus nog wat marketing nodig. Dat steeds meer consumenten gezondheidsbewust worden helpt alcoholvrije wijn wel vooruit. Want hier zitten natuurlijk een stuk minder calorieën in dan in gewone wijn." Dat dry january met het jaar meer aandacht van de consument krijgt, helpt het imago van alcoholvrije wijn eveneens. "76% van de consumenten is bekend met 'dry january' en 17% daarvan heeft eraan meegedaan."
Richard van den Akker, verantwoordelijk voor sales binnen het Spaanse wijnhuis Valiformosa, vertelt dat alcoholvrije wijnen binnen zijn portfolio met name in België oprukken. "Ons marktaandeel is hier zo'n 10%. Belgen zijn van oudsher bubbeldrinkers, en dat helpt wel mee in de verkoop. Wij leveren voornamelijk aan de hoogwaardige retail (zoals Colruyt) en de groothandel."
Vegan-logo
Walraven Sax geeft aan dat de vegan-markt enorm aan het groeien is. Dat kan in het voordeel zijn van de markt voor alcoholvrije wijnen. Tegelijkertijd heeft de wijnimporteur hier ook vraagtekens bij, omdat in vegan wijn soms ook dierlijke producten worden toegevoegd. Met name bij het klaren van de wijn wordt vaak vislijn of gelatine gebruikt om de vaste deeltjes te laten binden hieraan. Die worden hierna weer eruit gefilterd. Bij Vegan wijnen gebruiken ze daar geen dierlijke producten voor. "Wat we merken is dat als je een vegan-logo gebruikt, dat wel helpt. Vooral millennials zijn hier gevoelig voor. Als de smaak maar puur is."
De-alcoholiseren
Hoe werkt het precies om een wijn te de-alcoholiseren? Hier zijn verschillende methodes voor; ieder wijnhuis kiest wat bij hem past. In de workshop vertelt Van Broekhoven dat het Spaanse wijnhuis Torres de de-alcoholisatie doet met Spinning cone column. Het eerste dat nagestreefd wordt, is om de aroma's van de wijn te extraheren om ze zo te beschermen. Dit is omdat de aroma's het meest delicate en vluchtige zijn. De wijn met alcohol komt het bovenste deel van de kolom binnen en gaat door de draaiende kegels naar beneden.
Tegelijkertijd begint de stoom te stijgen bij ongeveer dertig graden Celsius en draagt de aroma's naar boven. De aroma's condenseren, en worden gereserveerd als zogenoemde hydroalcoholische oplossing in een apart reservoir. Vervolgens wordt de alcohol uit de wijn gehaald op vijftig graden Celsius. De onttrokken aroma's worden ten slotte weer toegevoegd aan de wijn voor een optimale smaak.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.