Fabrikanten van voedingsmiddelen en dranken zijn vandaag de dag volop bezig met duurzaamheid. Iedereen kijkt hoe de impact op het klimaat op een kosteneffectieve manier kan worden verlaagd. Tegelijkertijd heeft de coronacrisis de transformatie hier en daar wat vertraagd. Dat kwam maandag 27 september ter sprake tijdens het webinar 'Supply Chain Action & Impact' van FoodNavigator. "Er moet meer actie ondernomen worden. We weten allemaal hoe dringend het is, maar nog lang niet iedereen onderneemt actie", vertelt Ruth Richardson, directeur van de Global Alliance for the Future of Food.
Door de coronapandemie lijkt ontbossing weer te zijn toegenomen. Olivier Tichit, directeur Sustainable Supply Chain bij Musim Mas Group, onderschrijft dat. "De agrarisch ondernemers in het tropisch regenwoud willen wel duurzamer werken, maar door de coronacrisis zijn de verkoopprijzen gedaald. Immers, de vraag viel weg en overzees transport was praktisch onmogelijk", zo licht Tichit toe tijdens het webinar van FoodNavigator over het nemen van klimaatactie in de voedingsmiddelenindustrie. "Deze agrarisch ondernemers zetten daarom 'noodgedwongen' de stap terug naar ontbossing. Dat is een goedkopere productiemethode."
Bovenstaande betekent dat een stap terug is gezet in alle progressie die de afgelopen jaren is gemaakt rondom het verbeteren van het klimaat en het beter omgaan met onze planeet. "Daarom is het onze gezamenlijke taak om boeren in deze gebieden beter te laten boeren. Indonesië is daar een goed voorbeeld van. Daar neemt het percentage ontbossing al vier jaar op rij af. Waarom? Omdat de overheid er massaal op inzet." Tichit stelt dan ook dat de rol van de overheid onderschat wordt in het nemen van klimaatactie.
'Niemand durft actie te nemen'
Ruth Richardson, directeur van de Global Alliance for the Future of Food, is het daarmee eens. "Maar, daarvoor moeten we onszelf eerst overtuigen waarom het voedselsysteem moet veranderen." Volgens Richardson is het de enige manier om duurzaamheid en voedselzekerheid in de toekomst te garanderen. "Zo'n 60% van het biodiversiteitsverlies komt vanuit de voedingsindustrie. En daarnaast hebben achthonderd miljoen mensen nog steeds honger. En miljoenen mensen hebben niet het geld om een gezond voedingspatroon te volgen. Kortom: het huidige voedselsysteem is kapot."
Het probleem is volgens Richardson echter dat iedereen prachtige ideeën heeft, maar dat niemand ze daadwerkelijk uitvoert. "Het moet hoger op de agenda komen, wereldwijd. We zien het probleem allemaal en we weten heel goed hoe dringend het is, maar op de een of andere manier reageert nog lang niet iedereen. We moeten durven, we moeten lef hebben om de eerste stappen te zetten. Daarom moet er meer beleid worden gemaakt rondom dit thema", aldus de directeur van de Global Alliance for the future of food. Dat sluit ook aan bij de gedachte van de Transitiecoalitie Voedsel. Zij willen ook dat de overheid zich meer betrekt bij de voedselomgeving.
Nestlé is een van de partijen die al wel stappen heeft gezet. Het doel is om over een paar jaar klimaatneutraal te werken. "Het nemen van klimaatactie is een uitdagende taak. Het in gesprek gaan met je partners is wel de belangrijkste eerste stap. Ook het vergaren van data is van belang. Daarmee kun je de problemen inzien en aantonen of verbeteringen effect hebben. Toch heb je uiteindelijk ook de agrarisch ondernemer, afnemer en consument nodig. Voor alle schakels in de keten moet je iets kunnen bieden. Dat is essentieel in de transformatie", vertelt Benjamin Ware, hoofd van de afdeling Sustainable Sourcing and Climate Diversity bij Nestlé.
Voedselverspilling tegengaan is het makkelijkste
Toch is de makkelijkste manier om klimaatactie te nemen – zo meldt Turner Wyatt van Upcycled Food Association –, om de eigen verspilling tegen te gaan. "Zo'n 95% van de consumenten wereldwijd is immers bereid om voedselverspilling tegen te gaan, bijvoorbeeld door producten te kopen die gemaakt zijn van reststromen. Iets waar wij ook op inzetten. Meer dan 50% geeft aan volgend jaar meer van dat soort producten te kopen. Begin daar eens mee." Op dit gebied zijn overigens in Nederland al volop initiatieven. Denk aan De Verspillingsfabriek, Too Good To Go en Instock.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.