Supermarkten verzetten zich actief tegen een motie van de Tweede Kamer om jaarlijks te rapporteren over de manier waarop ze hun assortiment duurzamer maken. Dat blijkt volgens Zembla uit stukken die het tv-programma in handen heeft gekregen door een beroep te doen op de Wet Openbaarheid Bestuur.
Supermarkten beroepen zich op concurrentiegevoeligheid, vrezen administratieve lasten en benadrukken dat ze al zoveel doen, aldus Zembla. Demissionair minister Carola Minister is ontevreden over de voortgang. In de uitzending, die vanavond wordt uitgezonden op NPO2, zegt zij: "Dat had wat mij betreft sneller gekund. Als het niet linksom gaat, dan gaat het op een gegeven moment rechtsom en dan gaan we ook zeker zeggen: we willen dat er op die onderdelen zeker gerapporteerd gaat worden." Schouten komt als demissionair minister niet meer met wetgeving om de supermarkten alsnog te dwingen.
Uit de stukken blijkt ook dat supermarkten geen harde afspraken willen maken over het betalen van een hogere prijs aan boeren die duurzamer produceren. Schouten heeft met alle grote supermarkten gesproken en zegt in de uitzending dat ze graag wil dat zij daarin stappen zetten.
Heffing niet-duurzame producten
Schouten pleit in de aflevering voor een heffing op minder duurzame producten. "Als consument zie je in de supermarkt niet het verschil tussen hoe iets is geproduceerd en wat dat betekent voor de leefomgeving", zegt Schouten in Zembla. "Zorg dan wel dat die heffing niet in het groter geheel van de belasting opgaat, maar dat die bijvoorbeeld in een speciaal fonds komt. Zodat dit fonds weer kan worden gebruikt om de boer tegemoet te komen in de kosten die hij heeft voor verduurzaming. Het mes snijdt dan aan twee kanten. De prijs van gangbaar en meer duurzaam wordt gelijker en tegelijkertijd zorg je dat boer gecompenseerd wordt voor de extra kosten die hij moet maken om die transitie door te gaan."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.