Albert Heijn

Nieuws Marktbescherming

Nieuwe wet van kracht tegen oneerlijke handel

1 November 2021 - Redactie Foodbusiness

De Wet Oneerlijke Handelspraktijken (OHP) in de landbouw- en voedselketen treedt maandag 1 november in werking. Onder ander boeren krijgen door deze wet extra bescherming tegen grotere partijen in de keten en dat moet de onderhandelingspositie versterken.

Door de Wet Oneerlijke Handelspraktijken zijn onder meer late betalingen en late annuleringen, het weigeren van schriftelijke contracten, eenzijdige wijzigingen of wijzigingen met terugwerkende kracht in de contracten en de voorwaarden door de afnemer altijd verboden. De bovengenoemde zaken staan op de zogenaamde 'zwarte lijst'. Daarnaast is er een 'grijze lijst' van zaken die verboden zijn, tenzij vooraf duidelijk in een contract vastgelegd. Op die lijst staan: retournering zonder vergoeding, het rekenen van een vergoeding voor opslag door de afnemer of leverancier die moet betalen voor reclame.

Niet alleen boeren, tuinders en vissers kunnen als leverancier een beroep doen op de wet, ook andere leveranciers (vleesverwerkers, zuivelfabrieken en groothandels) die leveren aan de detailhandel, zolang er sprake is van een relatief kleine leverancier tegen een grotere afnemer. Een leverancier met een omzet van minder dan €2 miljoen krijgt bescherming tegen een afnemer met een omzet die hoger is dan €2 miljoen en dat loopt stapsgewijs op naar leveranciers met een omzet tussen de €150 en €350 miljoen die bescherming genieten tegen een afnemer met meer dan €350 miljoen omzet.

Melden bij ACM en binnenkort geschillencommissie
Vanaf 1 november geldt de wet alleen voor nieuwe contracten. Per 15 april 2022 moeten ook alle bestaande contracten voldoen aan deze nieuwe wet. Klachten kunnen vooralsnog alleen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) worden ingediend, maar vanaf 1 januari 2022 ook bij de geschillencommissie die geschillen tussen een individuele leverancier en afnemer behandelt.

De ACM kan als er sprake is van een terechte klacht de afnemer daarop aanspreken, een boete opleggen en het gedrag van de afnemer laten stoppen door bijvoorbeeld een dwangsom. De geschillencommissie doet een bindende uitspraak over wie gelijk heeft en kan in tegenstelling dat de ACM ook een schadevergoeding toewijzen.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden