Consumenten hebben afgelopen jaren in de winkel steeds iets meer moeten betalen voor eieren. Dat toont de consumentenprijsindex van Agrimatie aan. In 2015 stond de index op 100 punten, afgelopen februari was dat 144 punten. Het seizoenspatroon laat – zoals te verwachten – zien dat de eierprijzen vooral richting Pasen stijgen. De fipronilcrisis is nog steeds een van de redenen dat de prijs hoger ligt dan in andere jaren.
De consumentenprijsindex van eieren komt over februari uit op 144,3 punten. Dat was zes maanden eerder nog 141,8 punten en een jaar geleden stond de consumentenprijsindex voor eieren op 140,7 punten. Ieder jaar is – niet geheel onverwachts – bij de producent een stijging in de prijs zichtbaar in april (met Pasen). Afgelopen jaar piekte de index tot op 105,2 punten. Die stijging bij de producent lijkt overigens niet doorberekend te worden aan de consument. Maar die vergelijking is niet voor 100% hard te maken, omdat de producent vaak scharreleieren levert en de retailer de voorkeur geeft aan Beter-Leven-eieren.
Fipronilcrisis als aanjager
Wat wel met zekerheid te zeggen is dat de winkelprijs voor eieren de afgelopen jaren flink is gestegen. Het feit dat de consumentenprijsindex voor eieren in 2015 nog uitkwam op 100 punten bewijst dat. De aanjager voor de prijsstijging is de fipronilcrisis in 2017, wat voor flinke schaarste in de markt zorgde. Tussen januari en december van dat jaar is de prijsindex met 17,5 punten gestegen. In december stond de prijsindex op 123,10 punten. Niet alleen in Nederland was de fipronilcrisis een reden voor een hogere eierprijs. Ook in België steeg de prijs met circa 250%.
Dat de winkelprijs voor eieren nog altijd stijgt, komt vandaag de dag voornamelijk door de coronacrisis. Er is extra vraag naar eieren. Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat vorig jaar in de retail 7% meer eieren zijn verkocht dan in 2019. Er is voor supermarkten dan ook geen reden om de prijzen weer te verlagen naar voor het fipronil-tijdperk. Overigens moet wel opgemerkt worden dat de eieren die dei supermarkten inkopen vooral vaste afspraken betreft. Bijna 90% van deze eieren wordt uit Nederland gehaald. Wereldhandelsprijzen hebben daarmee geen tot weinig effect op de prijzen voor de consument.
Verlaging niet per se op de loer
Een verlaging van de consumentenprijsindex ligt overigens niet direct op de loer. Het langetermijnperspectief voor de markt is namelijk goed. De Europese Commissie voorspelde eerder al dat de eiermarkt in de Europese Unie zeker de komende tien jaar nog blijft groeien. Het verbruik van eieren onder Europese consumenten groeit naar verwachting naar minimaal 6,6 miljoen ton in 2030. Per hoofd van de bevolking wordt tegen die tijd ruim 15 kilo geconsumeerd. Kortom: de vraag blijft goed en dus is er voor de supermarktketen geen reden om te prijs te verlagen.