De bierverkopen aan de horecasector zijn nog niet terug op het niveau van voor de coronapandemie. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Nederlandse Brouwers over het eerste kwartaal. De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus die aan het begin van het jaar nog actief waren, liggen hier grotendeels aan ten grondslag. Zomerse dagen in februari en maart én carnaval hebben de verkopen later in het kwartaal wel een boost gegeven.
Over het eerste kwartaal van dit jaar werd 7,7% minder bier verkocht aan de horecasector, vergeleken met het eerste kwartaal van 2019 (de periode voor de coronapandemie). Tegelijkertijd steeg de verkoop voor thuisconsumptie in de afgelopen maanden wel sterk, met 6,5%. Dit maakt dat de totale bierverkopen afgelopen kwartaal 1,6% hoger lagen dan voor de coronapandemie. "Als we naar de onderliggende cijfers over het eerste kwartaal kijken, dan zien we dat de coronamaatregelen nog altijd impact hebben. In januari bleef de bierverkoop aan de horecasector hierdoor bijvoorbeeld fors achter", aldus Lucie Wigboldus, directeur van Nederlandse Brouwers.
Maar in februari en maart ging de horecasector weer volledig open en dat heeft een boost gegeven. Wigboldus: "Mede door het mooie weer was de verkoop aan de horecasector in de maand maart bijna 30% hoger dan in dezelfde periode voor de coronacrisis. Tegelijkertijd zien we dat in de eerste maanden de thuisconsumptie van bier hoger was dan de consumptie buitenhuis. In maart is die verhouding echter weer gedraaid. Met andere woorden: Nederlanders drinken dus graag hun glas bier in de horeca."
Onzekerheid over toekomst
Het is volgens de Vereniging Nederlandse Brouwers wel onzeker hoe de biermarkt zich de rest van het jaar gaat ontwikkelen. "Het consumentenvertrouwen bevindt zich op een dieptepunt, er zijn grote personeelstekorten in de horecasector, de prijzen voor grondstoffen stijgen nog steeds en de inflatie blijft eveneens op een hoog niveau staan. Een mogelijke belasting- of accijnsverhoging is dan ook wel het laatste waar de sector op zit te wachten. Dit maakt bier alleen nog maar duurder", aldus de vereniging in een persbericht.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.