De boternoteringen zijn de laatste maand licht naar beneden gegaan, maar neigen in bijvoorbeeld Duitsland, Polen en ook Frankrijk weer iets naar omhoog. Dat is de markt in de EU. Buiten Europa is er goedkoper aanbod, maar ook niet onbeperkt.
Met een kleine €6900 per ton staat de DCA-notering voor boter wel zo'n €500 per ton lager dan de piek in april. Toch staat de boternotering begin augustus nog steeds op een relatief hoog niveau. Zeker ten opzichte van magere melkpoeder, dat inmiddels meer in prijs is gedaald.
Wereldmarkt goedkoper
Ook ten opzichte van de wereldmarkt is boter in de EU nog vrij duur. Vergeleken met een maand geleden is Nieuw-Zeelandse boter op de GDT-veiling veel verder in prijs gedaald en is het verschil gegroeid van toen zo'n €1250 per ton naar nu €1900 per ton.
{{dataviewSnapshot(46_1660132338)}}
De DCA-notering is in € per ton, de GDT in $ per ton. Het berekende prijsverschil is nu zo'n €1900 per ton.
Het is dan ook niet gek dat diverse Europese partijen Nieuw-Zeelands product hebben bijgekocht. Of het de gemiddelde prijs in de EU veel omlaag zal brengen, is de vraag. Amerikaanse boter is ook niet duur, maar dit product wordt om diverse redenen niet op de Europese markt gebracht. Het heeft andere specificaties, blijkt kwalitatief minder te zijn en logistiek zijn er problemen mee.
Kleine botervoorraad
De botervoorraad in de EU is volgens informatie van het Milk Market Observatory (MMO) nog steeds erg laag. Afgelopen voorjaar lag er nog zo'n 110.000 ton opgeslagen bij commerciële partijen, zo gaf zuivelkoepel EDA aan. Dat is vrij weinig. Veel zal er sindsdien niet bij zijn gekomen, want de melkproductie piekte in april, mei en juni van korte duur. Sindsdien daalt de productie weer als gevolg van droogte in grote delen van de EU.
Tekorten grootst in Frankrijk
In Frankrijk zijn de tekorten aan boter het grootst en de prijzen het hoogst. In Polen en Duitsland trekken de prijzen ook weer aan. In Nederland gaven de zuivelindustrie en handel in hun laatste bericht (ZuivelNL) nog een prijsdaling door, maar gezien de berichten uit andere EU-landen, kan het ook zo weer de andere kant op gaan.
Dit temeer omdat er volgens een aantal grote partijen in de botersector amper voorraden zijn aangelegd voor de komende winterperiode. Dan is de vraag vaak groter en de productie kleiner.
Vaak wordt gewaarschuwd voor vraaguitval bij het huidige hoge prijsniveau, maar echt merkbaar is dit nog niet.