De suikerprijzen zijn deze week verder gedaald. Voornaamste redenen zijn de hervatting van de Indiaanse suikerexport, na een onderbreking van twee jaar en het besluit van China om Thaise suikersiroop te weren. Ondertussen hebben ongunstige weersomstandigheden in Brazilië een negatieve impact op de suikerproductie van het land.
Met de prijsdaling wordt een trend voortgezet die sinds september zichtbaar is. De prijzen staan momenteel op het laagste niveau sinds augustus. Op 20 januari sloot de suikerprijs op de Intercontinental Exchange (ICE) in Londen op $474,3 per ton, een daling van 4,5% ten opzichte van vorige week (13 januari). De ICE in New York sloot 3,6% lager op $401,68 per ton.
Op jaarbasis is de prijsdaling nog opvallender. In New York daalden de prijzen jaar-op-jaar met 22,5%, terwijl de daling in Londen zelfs 28,5% bedroeg. De prijsdaling is vooral te wijten aan een hoger aanbod, veroorzaakt door India's beslissing om weer suiker te exporteren en China's verbod op export van Thaise siroop.
India hervat suikerexport na twee jaar
Op maandag 20 januari bekrachtigde de Indiase regering haar besluit om suiker te exporteren na maanden van onzekerheid. Volgens de nieuwe regeling mogen suikerfabrieken tot september 2025 1 miljoen ton suiker exporteren, direct of via handelaren. India heeft bepaald dat export alleen wordt toegestaan in het geval van een suikeroverschot, en alleen nadat aan de eisen voor ethanolbijmenging is voldaan. Met het weer toestaan van export wil de Indiase regering de lokale suikerfabrieken ondersteunen om meer marge te maken.
Het besluit komt als een verrassing, aangezien de Indiaanse suikerproductie 15,6% lager wordt ingeschat dan vorig jaar. Bovendien wordt verwacht dat de Indiase suikerproductie in 2024/25 7% lager zal liggen dan de binnenlandse vraag. Behalve dat de Indiase suikerexport de wereldwijde suikerprijzen beïnvloedt, kan het ook druk uitoefenen op de Indiase markt, aangezien de productie al niet voldoende is om aan de vraag te voldoen.
Toch zien belangrijke Indiase suikerproducenten dit als een positieve ontwikkeling. Vishal Nirani, directeur van Nirani Sugars, noemde het besluit na een pauze van twee jaar op LinkedIn een stap richting hogere suikerexporten in de toekomst.
Braziliaanse suikerproductie lijdt onder droogte en branden
In Brazilië hebben ongunstige weersomstandigheden in de belangrijkste productiegebieden geleid tot een daling van de suikerriet- en suikerproductie. Het Braziliaanse nationale leveringsagentschap Conab heeft de productieprognose voor suiker met 2 miljoen ton verlaagd vanwege droogte, extreme hitte en branden die de suikerrietoogst negatief hebben beïnvloed.
Op 1 januari bedroeg de totale productie van suikerriet in Brazilië 4,75% minder dan tijdens de vorige oogst, bijna 1,3 miljard ton. Hierdoor daalde ook de suikerproductie met 5,42% tot circa 79,6 miljoen ton.
De staat São Paulo, de grootste producent van suikerriet in Brazilië, werd het zwaarst getroffen tijdens de laatste oogst. Droogte en branden richtten daar aanzienlijke schade aan, waarbij meer dan 80.000 hectare werd aangetast, aldus Orplana, de Braziliaanse vereniging van suikerrietproducenten.
Hogere beschikbaarheid door Chinese ban op Thaise siroop
De Chinese ban op de invoer van Thaise suikersiroop leidt tot een toename van het aanbod op de wereldmarkt en oefent extra druk uit op de suikerprijzen. Vanwege zorgen over hygiëne en voedselveiligheid eist de Chinese regering inspectie van meerdere verwerkingsfabrieken in Thailand voordat ze begint aan onderhandelingen over het opheffen van de ban wil beginnen.
De suikersector heeft lage verwachtingen voor het eerste kwartaal van dit jaar voor de oogst van 2024/25, als gevolg van lage suikerprijzen en een productiedaling in belangrijke regio's. Hoewel zowel India als Brazilië lagere productieniveaus verwachten voor 2024/25, kan dit volgens de Internationale suikerorganisatie (ISO) bijdragen aan stabilisatie van de suikerprijzen.
Ondanks de kortetermijnuitdagingen voor de suikersector is er een voorzichtig optimistisch perspectief voor de sector op langere termijn. Dit doordat er meer ethanol in brandstof wordt bijgemengd en er wordt verwacht dat de prijs voor ethanol stijgt.