ChristianLphoto / Shutterstock.com

Nieuws melk

Arla meldt recordjaar en herstel bij merkzuivel

Eergisteren 14:00 uur - Klaas van der Horst

Arla Foods heeft een goed jaar achter de rug. De groepsomzet groeide in 2024 naar € 13,8 miljard. De nettowinst steeg naar €401 miljoen. De prestatieprijs bereikte met €50,90 per 100 kilo melk het op een na hoogste niveau ooit. Bovenop dit bedrag komt een nabetaling van €2,20 per 100 kilo melk.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In totaal wordt €292 miljoen aan dividend uitgekeerd aan de melkveehouders van Arla. Dit is de hoogste uitkering in de geschiedenis van het bedrijf.  

Zo dicht bij elkaar als kan
CEO Peder Tuborgh van Arla vond het nodig om de hoogte van de prestatieprijs nog wel in nader perspectief te plaatsen, omdat de prijs mager lijkt af te steken tegen die van FrieslandCampina. "Onze prijs is niet een op een te vergelijken met die van FrieslandCampina, omdat die wordt genoteerd bij totaal verschillende gehaltes, maar ik kan u verzekeren dat onze cash-uitbetalingen op vergelijkingsbasis zo dicht bij elkaar zitten als maar kan." Overigens is de prestatieprijs van Arla exclusief nabetaling van €2,20, bij FrieslandCampina is de prestatieprijs inclusief alles. 

Net als FrieslandCampina had Arla in een aantal markten last van valutaschommelingen, met name in Nigeria en Bangladesh. Toch werd ook daar een goede volumegroei genoteerd, zo stelt het bedrijf.

Merken en wei
Over het geheel signaleert Arla dus een sterk herstel van markten, vooral in de tweede helft van 2024. Met name kaas en melkvet rendeerden goed, maar ook de voor Arla zo belangrijke merkproducten. Daarnaast levert wei een belangrijke bijdrage aan de verdiensten.

In dit verband werd het belang onderstreept van de overname vorig jaar van het Britse Volac. Het kwam ook naar voren bij een kritische vraag over het rendement van mozzarella. Volgens Tuborgh is het rendement op de mozzarellaproductie gemiddeld genomen prima, maar 'betaalt de combinatie van mozzarella en wei de melkprijs meer dan terug'.

Nederland
In Nederland, België en Frankrijk noteerde Arla Foods een omzetstijging van 4,1%, waarmee de clusteromzet op €509 miljoen uitkwam. Dit werd voornamelijk gedreven door een sterke groei van de strategische merken. Binnen het cluster steeg de omzet van het Nederlandse bedrijf met 1,6% naar €407 miljoen en groeiden de merken met 5,4%. Het marktaandeel van Arla Foods Nederland steeg in 2024 naar 11,5%, zo meldt het.

De CEO signaleert ook bij Arla als geheel een sterke vraag naar hun zuivelproducten. Dit heeft geholpen om een goede marge te maken.
In Europa steeg de omzet van Arla met 1% naar €8.066 miljoen. Belangrijkste oorzaak was de merkgedreven volumegroei van 4,1%. Die groei werd gestimuleerd door sterke merkposities, strategische groei en een verhoogde koopkracht bij consumenten, door afnemende inflatie en stijgende lonen. Nederland, België en Frankrijk leveren een belangrijke bijdrage, met een volumegroei onder merk van 7,4%.

CO2-emissie
In 2024 zijn ook grote stappen gezet om de uitstoot te verminderen. Daardoor zijn emissies van de onderneming met 4%-punt gedaald.
Dankzij het FarmAhead-programma bleef de CO2-uitstoot bij de leden ook dalen, ondanks uitdagingen door het weer en onzekerheid rond toekomstige wetgeving. Dit leidde tot een netto vermindering van 1%-punt. Dit cijfer is negatief beïnvloed door de bijkoop van melk en vooral wei. De emissie van de eigen boeren alleen daalde zo'n 4%. 
Volgens Tuborgh valt nu 4 miljard kilo melk onder het Farm Ahead- Programma.

Minder aanvoer en strijd om boer
Voor dit jaar zijn de vooruitzichten volgens Arla ook nog altijd goed, met name in de eerste helft van het jaar. De omzet stijgt volgens projectie met zo'n 8%, maar er blijft druk staan op de melkaanvoer. Dat is volgens Tuborgh een zorg voor heel Europa. Hij verwacht een jaarlijkse aanvoerdaling van 1% voor de hele regio. 

De dalende melkaanvoer maakt dat de concurrentie om de melkveehouder toeneemt. Arla ziet dat met name in Duitsland, maar ook elders. Toch zal de coöperatie niet, zoals in Nederland bij onder meer FrieslandCampina en Cono, het toelatingsbeleid versoepelen, aldus voorzitter Jan Toft Nørgaard.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden