Shutterstock

Nieuws Logistiek

Grotere vraag maakt import uit China duurder

10 Mei 2024 - Linda van Eekeres

De containertarieven zijn deze week voor het eerst sinds januari weer significant gestegen. De World Container Index van Drewry steeg met 16% tot $3.159. Eind 2023 en begin dit jaar stegen de spottarieven scherp vanwege de Rode Zee-crisis, met als hoogtepunt 25 januari toen het gemiddelde tarief $3.964 bereikte.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het zijn de tarieven op de lijnen vanaf China naar Europa en de Verenigde Staten die het gemiddelde opdrijven. De tarieven op de route van Shanghai naar Rotterdam stijgen zelfs met 20%. Andersom, van Rotterdam naar Shanghai, dalen de spottarieven met 6%.

Volgens Drewry laat de stijging van de containerprijzen vanuit Azië zien dat de rederijen de aangekondigde verhogingen (general rate increase, GRI) die op 1 mei van kracht werden succesvol hebben doorgevoerd. Dit is volgens Drewry te danken aan een sterke toename van de vraag in combinatie met een ietwat mindere capaciteit, versterkt door een tekort aan lege containers in Azië. Wat ook meespeelt zijn ongunstige weersomstandigheden en de daaruit voortvloeiende opstoppingen bij belangrijke Aziatische hubs, zoals de havens van de Chinese steden Shanghai en Ningbo. In week 18 (29 april t/m 5 mei) nam de congestie in drukbezochte Aziatische havens met 11% toe vergeleken met een week eerder.

Onverwacht hoge vraag
Terwijl de capaciteit krap is, is de vraag onverwacht hoog voor het seizoen, geeft Freightos aan. Ook op de niet-Suezkanaalroutes werkt het effect door, geeft het platform aan in zijn wekelijkse update. De aanpassing aan de situatie in de Rode Zee blijft 'sommige schema's verstoren en achterstanden veroorzaken in plaatsen zoals India en Dubai', aldus Freightos. 

Het dataplatform verwacht dat we aankomende week opnieuw een stijging zullen zien van spottarieven voor containers die vanaf China worden vervoerd, door de grote vraag en lage capaciteit. Databureau Linerlytica geeft in een blog aan dat rederijen aansturen op verdere verhoging van de tarieven deze maand, aangezien de vraag naar schepen onverminderd hoog is. "Zorgen over overcapaciteit staan ​​op een laag pitje, nu de omleidingen van containerschepen via de Kaaproute feitelijk meer dan 7% van de totale capaciteit in beslag nemen."

Nog steeds drukte in westelijke Middellandse Zee-havens
Ondertussen is het nog steeds extra druk in de hubs aan de westkant van het Middellandse Zeegebied, met name in de havens van Tanger, Barcelona en Algeciras. Rederijen die omvaren via Kaap de Goede Hoop droppen daar vaak hun containers om ze vanuit daar verder te vervoeren. Hierdoor doen meer schepen de havens aan, en die zijn bovendien vaak groter en lossen meer containers, meldt S&P. In maart was er in Barcelona 63% meer containeroverslag dan een jaar eerder, een stijging van 94.000 TEU (20 voet-containers) naar 154.000 TEU volgens data van Xeneta. Op 7 mei was de gemiddelde wachttijd voor schepen opgelopen tot 3,53 dagen.

Ook in andere grote Spaanse havens, naast Algeciras ook Valencia en Las Palmas, is het drukker dan normaal. Xeneta verwacht dat de druk op de havens in het westelijke Middellandse Zeegebied groot zal blijven zolang het niet veilig is om de route via de Rode Zee en het Suezkanaal te nemen en er omgevaren blijft worden via Kaap de Goede Hoop. De dataspecialist voorziet nog een probleem: een tekort aan schepen voor de Noord-Europese handel, omdat de feederdiensten van de Middellandse Zeehavens naar de rest van Europa veel schepen wegtrekken uit de rest van de regio. Met mogelijk als gevolg stijgende tarieven.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden