Verschillende bedrijven, waaronder Aldi, Unilever, Fairphone en Superunie, hebben aangekondigd zich hard te maken voor leefbare lonen. Gezamenlijk hebben ze het motto: 'Beter zakendoen door betere lonen'. Ze roepen andere bedrijven op hetzelfde te doen. Daarbij zouden goedbetaalde werknemers een integraal onderdeel zijn van winstgevende, duurzame en veerkrachtige ondernemingen.
In het verleden zagen veel bedrijven lage lonen als dé weg naar winstgevendheid, zo staat in de 'call to action' van de bedrijven. Deze bedrijven zien nu een nieuw bedrijfsmodel ontstaan: een model waarin goedbetaalde werknemers gezien worden als integraal onderdeel van een winstgevende, duurzame en veerkrachtige onderneming. "Om armoede uit te bannen, is een leefbaar loon de eerste stap. Werknemers helpen aan een leefbaar loon te komen is een gedeelde verantwoordelijkheid in de hele toeleveringsketen, maar het bedrijfsleven moet een drijvende kracht zijn."
Routekaart volgen
Aan de hand van een zogenaamde routekaart – inmiddels bij de meesten wel bekend door de introductie ervan rondom de maatregelen tegen het coronavirus – willen de partijen een leefbaar loon creëren. Daarin staat onder meer dat er gedeelde kaders met ketenpartners worden gecreëerd om de kloof te dichten. Hierin moeten ook concrete mijlpalen worden gesteld. Een ander doel is om bewustwording en begrip bij consumenten op te bouwen over hoe zij bijdragen aan een beter levensonderhoud.
Ook willen de bedrijven inzetten op het implementeren van praktische oplossingen om barrières weg te nemen, de kloof tussen leefbare lonen te dichten en de kosten op een billijke manier te verdelen. Om de doelstellingen goed in de gaten te houden, wordt transparant gerapporteerd over de voortgang naar een leefbaar loon.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.