Unilever verkoopt het bekende merk Unox aan Zwanenberg Food Group, bekend van merken als Lupack, Kips en Chicken Tonight. Het grote levensmiddelenconcern kiest ervoor zich volledig te focussen op de allergrootste topmerken. Eerder deze week verkocht het bedrijf Conimex al aan voedings- en drankenbedrijf Paulig.
Unilever is van plan om 400 merken in 190 landen op de markt te brengen. Of de merken groene cijfers schrijven is daarbij geen factor van belang. Alleen merken met een minimale omzet van €1 miljard per jaar houdt het bedrijf aan. Wat CEO Hein Schumacher betreft zijn de merken die het voedingsmiddelenconcern van de hand doet niet sterk genoeg, waardoor ze het risico lopen marktaandeel te verliezen tegen de groeiende private label-markt.
Ook voor de Vegetarische Slager zoekt het bedrijf een koper. Voor zover bekend is er nog geen kandidaat gevonden. Helemaal verbazen mag het niet. Naar verluidt presteert de Vegetarische Slager beter dan gemiddeld in een markt die de laatste jaren stagneerde. Daarom zou het bedrijf een groot deel van de €250 miljoen die het in 2018 investeerde willen terugverdienen. Ondanks de waarde van €15 miljard staat daarnaast ook de ijsdivisie, bekend van onder meer Magnum in de etalage. De voornaamste reden daarvoor is dat het niet gemakkelijk is gebleken om de efficiëntie van de productielijnen te optimaliseren.