Ontwikkelingsmaatschappij Horizon Flevoland ziet zichzelf als een matchmaker tussen verschillende ondernemers. "Een andere mooie term is korteketenregisseur", vertelt Karin Senf, senior projectmanager Food & Health bij Horizon Flevoland. "Concreet: we zitten dicht op de ondernemer en begeleiden hen in het traject van het opzetten van een korte keten." Dat doet het door mee te denken over marketing, maar dus ook door ondernemers aan elkaar te koppelen. Ze bekijken samen hoe een Flevolands product het beste aan de man kan worden gebracht.
Horizon Flevoland begeleidt als ontwikkelingsmaatschappij ondernemers bij innovaties en groei. Dat doet het in opdracht van de provincie Flevoland. De ontwikkelingsmaatschappij heeft drie afdelingen, zo vertelt Karin Senf, senior projectmanager Food & Health bij Horizon Flevoland. "Internationalisering, financiering en business development & programma's. Ik behoor zelf tot die laatste categorie. Ons doel is om bedrijven samen te laten werken op specifieke vraagstukken." De afdeling financiering investeert in bedrijven met risicokapitaal en de afdeling internationalisering helpt bij de export. "Maar die halen ook bedrijven vanuit het buitenland naar Flevoland."
Houd wens van consument in gedachten
Het project is pas een aantal maanden geleden gestart en voert nu een pilot uit. "Dat doen we met vier ondernemers. Voor de zomer voeren we een evaluatie uit en dan hopen we dat we in het laatste half jaar met een nieuw traject kunnen starten", licht Senf toe. Een voorbeeld van een vraagstuk waar ze nu actief mee bezig zijn, is de korte keten. Vooral in de eerste maanden van de coronacrisis gingen veel consument doelbewust op zoek naar de boer. Maar het opzetten van zo'n korte keten gaat niet vanzelf, aldus Senf. "Wat je merkt is dat die korte keten vaak een samenwerking is tussen verschillende ondernemers. Dat werkt niet altijd vlekkeloos. Je hebt iemand nodig die de kikkers in de kruiwagen houdt en het gezamenlijke doel voor ogen heeft."
Ook zie je dat de consument vaak vergeten wordt, vertelt de projectmanager. "Wat wil de consument? Een korte keten opzetten, wordt vaak gedaan omdat het de kosten flink kan reduceren. Dat moet alleen niet het hoofddoel zijn. De consument moet het hoofddoel zijn. Die wil weten waar zijn of haar eten vandaan komt. Consumenten zijn op zoek naar beleving en smaak. Ze willen geïnspireerd worden. Het rechtstreeks producten kopen bij de boer, sloot daar in de coronatijd naadloos op aan. De vraag is alleen of dat straks nog steeds zo is als alles weer enigszins normaal is." Volgens Senf is de boerderijwinkel een mooie oplossing om dat te coveren. "Dan hoef je in elk geval niet van boerderij naar boerderij te rijden als consument."
Een verhaal vertellen
Maar, ook die boerderijwinkels hebben het lastig. Zij worstelen volgens Senf met de vraag hoe zij de Nederlandse consumenten periodiek naar hun winkel kunnen krijgen. "Wij zijn er – als Horizon Flevoland - om met hen na te denken over de marketing en branding van de verschillende producten. Het belangrijkste daarbij is: je moet een verhaal vertellen. De consument moet een reden hebben om voor een bepaald product te kiezen. Heb je de consument overtuigd, dan kan je daarna altijd nog de stap naar de retail zetten. Die retailpartijen proberen we daarom nu ook steeds vaker om de tafel te krijgen."
Dat maakt Horizon Flevoland ook net wat anders dan anderen. De meeste korte ketens bannen de supermarkt namelijk uit. "Dat hangt bij ons echt af van het project. Ik heb een keer een korteketenproject gehad met geitenboeren. Die wilden bokkenvlees afzetten. In deze keten zaten een voederfabrikant, een horecaslager, Aeres Hogeschool en een voedselconceptenontwikkelaar. Voor ons allemaal was het duidelijk dat de consument niet naar de geitenboer toe gaat om bokkenvlees te kopen, dus hebben we nagedacht over een ander afzetkanaal. Uiteindelijk zijn we gerechten gaan maken voor de foodservice. Wij werken echt vraagstukgericht. We kijken wat het beste is voor een bepaalde ondernemer. Soms is de supermarkt wel het juiste afzetkanaal."
Een business case is essentieel
Er gebeurt volgens Senf in Nederland heel veel op het gebied van de korte keten. "We willen wel onderscheidend blijven als organisatie. Realistisch staat bij ons dan ook vooraan in het woordenboek. Er moet wel echt een businesscase zijn anders moet je het gewoon niet doen. Het verhaal wordt voor de consument dus ook steeds belangrijker en dat deel moet wel een beetje in je zitten. De kandidaten die nu meedoen, die hebben echt een verhaal en dat vertellen ze met passie. Dat is wat wij zoeken, maar ook wat de consument zoekt."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.