Foodlogica is een van de twee bedrijven die als eerste geld heeft gekregen vanuit het nieuwe Sustainable Impact Fund van ABN Amro. Het bedrijf bezorgt met een elektrisch fiets- en wagenpark gekoelde etenswaren in dichtbevolkte steden als Utrecht en Milaan.
De missie van Foodlogia is om 'the last mile' van het voedselsysteem te verduurzamen, vertelt medeoprichter en CEO Francesca Miazzo. "Veel voedsel wordt duurzaam geproduceerd, denk aan lokaal voedsel dat nu hot is en vegan food. Maar de distributie en logistiek wordt nog gedomineerd door het oude systeem. Samen met mijn partner Jessica Spadacini ben ik in Amsterdam begonnen met een nieuw avontuur om de foodbusiness te helpen daar iets aan te veranderen."
Met vallen en opstaan, hebben de zakenpartners een vloot ontwikkeld van elektrische fietsen en minivans. De voertuigen hebben actief gekoelde ruimtes. Dat zijn op de fietsen geen kleine bakjes, maar flinke bakfietsen of een soort aanhangwagen vanaf één vierkante meter. Vanuit hubs aan de rand van steden wordt voedsel op deze manier naar de klanten vervoerd. De klanten zijn heel divers, van groothandels tot webshops. Zo is er een retailer waarvoor Foodlogica elke ochtend voedingsmiddelen naar supermarkten brengt.
'Omzet verdubbelt jaarlijks'
In 2015 begonnen Miazzo en Spadacini met een pilot en in 2018 werd Foodlogica een BV en gingen zij fulltime voor het bedrijf werken. "Sindsdien verdubbelt elke jaar onze omzet" Vorige jaar draaide de onderneming voor het eerst winst break-even, maar door nieuwe investeringen zit dat er dit jaar niet in.
Twee jaar geleden breidde het bedrijf uit naar Milaan en vorig jaar kwam Parijs erbij. Sinds dit jaar is Foodlogica ook actief in Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Met de uitbreiding in Nederland heeft de onderneming ook het transport tussen de steden op zich genomen. Vooralsnog niet op een duurzame manier. "De technologie vormt daarvoor nog een barrière", aldus Miazzo. Momenteel heeft Foodlogica circa vifjtig mensen in dienst, inclusief de bezorgers die in tegenstelling tot bij veel andere bezorgbedrijven in dienst zijn.
Volgens jaar misschien weer uitbreiden
De financiële impuls van ABN Amro is een erkenning geeft Miazzo aan, 'maar vooral ook een duw in de rug'. "Het geeft ons de kans om een prestigieus netwerk aan te boren en om van een start-up een scale-up te worden." Het bedrijf wil de investering gebruiken om de nieuwe steden en hubs te consolideren. Uitgegroeid is de onderneming echter nog niet. "We zijn met klanten in gesprek of we volgend jaar misschien naar het Zuiden gaan." En dat is in dit geval geen Rome of Madrid, maar Brussel en/of Eindhoven.