De omzet van het Belgische groente- en fruitconcern Greenyard is het afgelopen kwartaal met 2,3% gestegen tot €1,17 miljard. Dat maakt het bedrijf maandag 30 augustus bekend in een persbericht. In het segment 'Long Fresh' zag het met name groei op het gebied van convienceproducten en (vriesvers) fruit. Dat sluit aan bij de groeiende interesse van de consument in gemaksproducten en gezondheid.
Greenyard heeft over het eerste kwartaal van dit gebroken boekjaar een omzet gerealiseerd van €1,17 miljard. Het is een toename van 2,3% (op gelijke basis) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook afgelopen jaar was het eerste kwartaal zeer succesvol, met een uitzonderlijke omzetstijging van 11,9%. Daarmee was de schuldenpositie ook eindelijk weer onder controle. De groei komt voor het management van Greenyard overigens niet als verrassing. Dat meldde eerder namelijk al uit te gaan van groene cijfers. Op jaarbasis verwacht de top een omzet van minimaal €4,4 miljard.
In zowel het segment 'Fresh' als 'Long Fresh' noteert het bedrijf hogere omzetcijfers. Het Fresh-segment groeide met 1,7% naar €970,2 miljoen. Een jaar eerder was dat €959 miljoen. Het Long Fresh-segment realiseerde een groei van 5,4% tot €200,6 miljoen. Vooral de vraag naar convencieproducten en (vriesvers) fruit draagt daaraan bij: +31%. Niet vreemd, gezien de groeiende interesse van de consument in gemak en gezondheid.
Inkoop van eigen aandelen
Verder maakt Greenyard bekend dat het besloten heeft vanaf 31 augustus een terugkoopprogramma te starten voor maximaal 600.000 aandelen. De looptijd hiervan bedraagt zes maanden. "Samen met de reeds aangehouden (1,36 miljoen) eigen aandelen, kan de inkoop mogelijk het aantal eigen aandelen doen stijgen tot 3,8% van het totale aantal. De inkoop heeft enkel als doel om tegemoet te komen aan de verplichtingen onder bestaande incentiveringsplannen", zo schrijft het management in een persbericht.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.