Heidi Alemans werkte enkele jaren in het bedrijfsleven van de voedingsindustrie en zag dat tonnen perfect eetbaar voedsel werden verspild. Denk aan gebroken nootjes, 'te kleine' zaden, bierbostel, groenten en fruit. Omdat ze een enorme ontbijtfan is, bedacht ze een lijn die bestaat uit geredde ingrediënten. Dat werd Krush. 'Onze missie is om producten een tweede leven te geven', aldus de founder.
Hoe kwam je op het idee voor Krush?
"Ik heb een tijd in Engeland gewoond en daar is een groot ontbijt normaal. Toen ik weer naar Nederland verhuisde, ontdekte ik dat er weinig keuze is aan gezonde ontbijtproducten. Door mijn voormalig baan bij Unilever heb ik veel fabrieken bezocht en daar zag ik dat veel ontbijtgranen, groenten en fruit weggegooid worden. In het schap zag ik dat er weinig producten met minder dan tien gram suiker beschikbaar waren. Op basis hiervan heb ik (samen met het team) nieuwe ontbijtgranen gelanceerd voor de retail en het foodservicekanaal."
Hoe pakte je het aan?
"Halverwege 2019 ben ik gestopt bij Unilever, en met Krush begonnen. Echt vanuit mijn eigen huis. Al snel kwamen er meer medewerkers, dat bouwde zich langzaam op. We hebben officieel een kantoor in Wageningen, maar we werken zowel thuis als op kantoor door de coronapandemie."
Met welke producten ben je begonnen?
"We zijn met een aantal reststromen begonnen en hebben veel contacten gelegd met leveranciers van ingrediënten. Zo gebruiken we gebroken chips, cacaobonen die te klein zijn, sinaasappelschillen en fruitvoorraden die niet zijn afgenomen. Er zijn diverse redenen waarom ingrediënten niet gebruikt worden. Wij geven ze een tweede leven. We creëren ontbijtgranen, vooral granola's, in verschillende formaten. We denken ook goed na over hoe we minder verpakkingen kunnen gebruiken. Voor de foodservice gebruiken we bijvoorbeeld herbruikbare bakken."
Wat is jullie missie?
"Eén miljoen kilo voedsel redden tegen het jaar 2025. We realiseren ons dat het een strakke deadline is, maar het is goed om op korte termijn doelen te stellen."
Hoe werken jullie precies samen met de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling?
"Zij bieden de materialen aan en ze dragen dezelfde boodschap uit. We gaan naar bijeenkomsten van ze voor de synergie. We delen vooral onze kennis."
Heb je ook partijen die jullie financieren?
"Er zit voornamelijk eigen geld in. We hebben subsidie gehad van Climate-KIC, en dit jaar van Food 2000. We zijn gelukkig weer winstgevend en hopen in de tweede helft van 2022 nieuwe investeerders aan ons te binden."
Wat zijn je plannen voor het komende jaar?
"We willen vooral nieuwe categorieën bedenken. We hebben nog een hele lijst met ingrediënten die we zouden kunnen redden. Zo willen we nieuwe smaken voor de ontbijtgranen lanceren. Ook willen we in het snacksegment meer producten op de markt brengen. We moeten alles wel zelf willen eten, dat is echt een belangrijke voorwaarde. En het moet laag in suiker zijn, en weinig toevoegingen hebben."
Waar verkopen jullie de producten zoal?
"Bij de Sligro, Picnic, Pieter Pot, en bij hotels en cateringbedrijven."
Is jullie doelgroep vooral millennials?
"We willen niet in een niche opereren; we richten ons echt op de laag- tot hoogverdieners. We zijn best wel goedkoop, en we willen schaal bereiken. Wat we wel zien, is dat consumenten in de stad afhankelijker van dit soort ontbijtproducten zijn. Om die reden loopt de verkoop bij bezorgdienst Picnic goed. Ook bij Pieter Pot vindt het gretig aftrek, omdat de doelgroep sowieso al op duurzaamheid is gericht."
Wat is je favoriete product?
"Pindakaas banaan, die is overall favoriet!"