Het verbinden van grond tot mond, dat is de strategie die Greenyard al jaren hanteert. Ook in het nieuwe duurzaamheidsrapport, dat het bedrijf 14 september heeft gepresenteerd, komt dat terug. Zo wil het meer samenwerken met klanten om tot innovatieve producten in verse, vriesverse of bereide groenten en fruit te komen en staat de zorg van de planeet steeds meer centraal in die concepten.
In de nieuwe duurzaamheidsstrategie meldt Greenyard in te willen zetten op 'improving life'. "De impact van de klimaatverandering is ontegensprekelijk. Meer dan ooit worden we geconfronteerd met extreem weer en een afnemende biodiversiteit. Dit terwijl we met z'n allen eenvoudig en rechtstreeks kunnen bijdragen aan meer duurzaamheid in de voedselketen. Als we de groeiende wereldbevolking willen blijven voeden, en tegelijk de natuurlijke limieten van de planeet willen respecteren, is er slechts één weg vooruit. De verschuiving naar een meer plantaardig voedingspatroon is een cruciaal onderdeel van de oplossing. Als marktleider in groenten en fruit willen wij een significante impact hebben op deze belangrijke transitie", zo staat op de website.
Drie pijlers
Het groente- en fruitbedrijf heeft drie pijlers opgezet, die moeten bijdragen aan een beter leven met duurzame voedselwaardeketens. De eerste is het garanderen van de hoogste ecologische en sociale normen in de voedselketen. Daarmee doelt het onder meer op de zorg voor goede en eerlijke werkomstandigheden voor werknemers, maar ook op de zorg voor de planeet. "Wij kopen alleen nog producten van telers die voldoen aan de hoge kwalitatieve, ecologische en sociale normen van de planeet", staat in het duurzaamheidsrapport.
De tweede pijler richt zich op het verbeteren van de eigen ecologische voetafdruk, onder meer door de CO2-voetafdruk en watervoetafdruk te verlagen. Ten derde wil het meer samenwerken met klanten om gezonde en duurzame voedingsconcepten te promoten. "Alleen door samen te werken, en te verbinden met telers, kunnen we echt een verschil maken. Alles begint bij het aanbieden van goede en aantrekkelijke plantaardige voeding. Door innovatieve producten in verse, vriesverse of bereide vorm zorgt het bedrijf ervoor dat gezonde voeding een gemakkelijke en gezonde keuze is."
Naast deze drie pijlers, heeft Greenyard onder meer tot doel om alle vermijdbare voedselverspilling in de eigen productie met 25% te verminderen tegen 2025. Nog eens vijf jaar later moet dat 50% zijn. Daarnaast wil het in 2025 de waterrisico's van alle telers beoordeeld hebben, zodat het waterverbruik geoptimaliseerd kan worden. En in datzelfde jaar moeten alle verpakkingen 100% recyclebaar zijn.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.