De ondernemers van 'Appeltje Eitje' spelen in op de groeiende vraag naar lokale producten. Gertjan van Dam en Sven Wiggelo, beiden agrarisch ondernemer, verkopen hun eigen producten via 'Febo-automaten'. "Maar dan wel de gezonde producten", aldus Van Dam. Inmiddels zijn de automaten in zes steden in Gelderland te vinden.
Hoe kwamen jullie op het idee voor Appeltje Eitje?
"De naam slaat op onze producten: ik lever als pluimveehouder het eitje en Sven zorgt als fruitteler voor de appel. Hij is overigens ook melkveehouder. Wij kennen elkaar uit de agrarische wereld. Ik begon twaalf jaar geleden al met een kleine automaat op het erf. Sven vroeg op gegeven moment of ik zijn eieren daarin wilde verkopen. Dat liep goed, maar na een tijdje dachten we: wij verwachten dat de consument naar ons toe komt, maar waarom gaan wij niet naar hen toe?"
"Zo gezegd zo gedaan. Vanaf 2018 zijn onze producten te koop. We zijn begonnen in Beuningen, en nu staan we in Ede, Veenendaal, Wijchen, Nijmegen en sinds kort in Arnhem. Dat laatste filiaal is het eerste filiaal in volledig eigen beheer, met eigen systeem. Hier kunnen klanten een klantenkaart kopen en hebben we combideals. De automaten zijn tot 's avonds laat open. Wij spelen hiermee in op de groeiende vraag naar gemak. Binnen één minuut kun je buiten staan."
Wat is er Febo-achtig aan het concept?
"Je trekt je product uit de automaat. Wij hebben wel losse vakjes, bij ons is het moderner en gezonder. En het grote verschil is dat onze automaten onbemand werken. Het enige dat de klant moet doen is de betaling met de pinpas afrekenen bij een betaalzuil. Dat werkt net zoals bij McDonald's. Wij hebben onze automaten doorontwikkeld, zodat we ook combideals en forecasting kunnen aanbieden bij onze automaat in Arnhem. Net zoals in een webshop. Straks is de automaat ook gekoppeld aan een klantenpas en wellicht een app."
"Nu we de machine in Arnhem in eigen beheer hebben, willen we het ook graag in franchise uitgeven of aan iemand aanbieden anders die interesse heeft, in het Westland bijvoorbeeld. Wanneer mensen zelf hun naam eraan willen verbinden (en zelf al een inkooporganisatie hebben), dan kan dat ook."
Local for local is helemaal 'in'. Jullie werken hier ook hard aan mee?
"Juist omdat er zoveel tussenschakels zijn verdwenen, is het mogelijk om onze producten tegen een schappelijkere prijs aan te bieden. Onze eieren zijn dagvers, waar ze in de supermarkt minimaal twee weken oud zijn. Ook is de beleving een belangrijke reden dat de consumenten blijven komen. Wij hebben alle winkels bewust rond de Betuwe zitten, waardoor de keten kort is. Er zijn hierdoor niet veel kilometers nodig om de producten te verkrijgen. Wij willen consumenten verswaar aanbieden dat uit de regio komt. Dat kan je niet van alle agf zeggen. Zo wordt de Pink Lady gezien als lekkere appel, maar wordt deze wel in Australië geproduceerd. Wat kost dat om die hier te krijgen? Laten we gewoon zorgen dat er Nederlands product voorradig is, zodat dit gegeten blijft door de Nederlandse consument."
Zijn jullie gegroeid door de coronapandemie?
"In 2020 hadden we ineens vijf locaties. De coronapandemie heeft ons bedrijf wel een boost gegeven. Maar je moet je er ook niet op verkijken; de omzet vlakt nu iets af. We zullen vooral efficiënt moeten blijven in onze logistiek."
Wil de consument het product niet liever voelen voor hij het koopt?
"Consumenten hebben steeds minder tijd tegenwoordig. Als ze weten dat de kwaliteit goed is, dan kopen ze het wel, ook zonder het te voelen. Dat is het belangrijkste waardoor consumenten hier blijven komen. Wij zorgen wel dat de kwaliteit goed is."
Hoe combineer je Appeltje Eitje met je werk op de boerderij?
"Wij werken met parttimers, die zijn wat op leeftijd en werken een paar halve dagen in de week voor Appeltje Eitje. Deze ochtend spring ik bij, omdat iemand verhinderd is. Je moet er dus ook zelf tijd en energie in stoppen."
Nog groeiplannen?
"Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle producten die wij produceren, verkocht worden via de automaten. Dat is het ultieme doel. Wij vinden het ontzettend gaaf om de producten direct aan de consument te verkopen. Je krijgt er contacten en waardering voor terug. Wij hebben nu iets in handen dat een ander niet doet. Wat betreft de toekomst; we zoeken altijd naar samenwerkingen. Als wij in Brabant of Friesland agrarisch ondernemers kunnen vinden die met onze automaten willen werken, dan breiden wij graag uit."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.