Technologie is de toekomst. Het maakt niet uit in welke schakel van de keten je je bevindt. En waarom? Omdat de consument het wenst. De jongere generatie wil weten waar voedsel vandaan komt en welke weg het heeft afgelegd. Technologie biedt mogelijkheden om dat aan te tonen. Dat ervaart André Oosthuisen van Westfalia Fruit.
Westfalia Fruit staat bekend om de teelt van avocado's. Het is voor het bedrijf de grootste tak van sport. Maar het is een uitdagende teelt. "Niet alleen weersextremen en klimaatverandering spelen een grote rol", vertelt André Oosthuisen, hoofd van de afdeling 'Group Integration & IT' bij Westfalia Fruit. "Het verpakken van avocado's is ook moeilijk, het is een zachte fruitsoort. Daarnaast verwachte consumenten jaarrond avocado's in de supermarkt. Dat is een uitdaging, want de afstand tussen vraag en aanbod is gigantisch."
Technologie is de toekomst
Om enige rust te creëren tussen al die uitdagingen door, is de inzet van technologie onmisbaar. "Het zorgt ervoor dat we onze agrarische activiteiten tot in detail kunnen volgen. We kunnen de kosten goed inschatten en we kunnen onze traceerbaarheid vergroten", meldt Oosthuisen. Volgens hem is dat noodzakelijk om het de nieuwe generatie – generatie Y en de Millennials – naar het zin te maken. "Zij kijken naar wat ze eten."
En die consumenten hebben ook steeds meer kennis van voedsel. "Dat komt grotendeels door social media Ze doen veel kennis op. Wil je je onderscheiden, dan is technologie een must." Volgens Oosthuisen, die zijn ervaringen deelt tijdens het Food and Beverage Global Symposium, kan je daarmee laten zien wat je doen om de planeet te beschermen. "Duurzame landbouw wordt belangrijker. Een technologie als precisielandbouw is dan onmisbaar. Ook wettelijk zal er veel veranderen om aan de duurzaamheidseisen te voldoen."
Kortom: volgens Oosthuisen ontkomen we niet aan het implementeren van technologieën. Het maakt daarbij niet uit welke schakel van de keten je bent. "De primaire sector moet inzetten op biologisch en dus minder gewasbescherming, de industrie moet inzetten op duurzame verpakkingen en de retail moet informatie delen door middel van bijvoorbeeld QR-codes. Alleen zo kunnen we aan de groeiende wensenlijst van jongere consumenten blijven voldoen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.