Bjoern Wylezich/Shutterstock

Nieuws Retail

Stilste fusie in retailwereld stilletjes weer uit elkaar

9 November 2021 - Cécile Janssen

De 'stille' fusie tussen de supermarktketens Dirk van den Broek en DekaMarkt lijkt tot verrassing van supermarktwatchers weer net zo stilletjes ontbonden te worden. Waar komt die beweging vandaan?

De lage prijzensupermarkten Dirk van den Broek en DekaMarkt fuseerden in 2008 in Detailresult. Een succes, zo leek het, want door deze samenwerking konden de twee familiebedrijven 'een vuist maken tegen giganten C1000 en Albert Heijn", schreef RTL Nieuws toen. Indertijd had Dirk 93 vestigingen en een marktaandeel van ruim 4%, DekaMarkt 84 winkels en ruim 2%. Samen maakten ze een omzet van €2 miljard.

Het idee was door ondersteunende activiteiten (van de automatisering en magazijnen tot bakkers en slagerijen) samen te voegen, kosten te besparen en méér familiebedrijven bij Detailresult aan te sluiten. In de woorden van toenmalig topman Henk van den Broek: "Er zijn nog zo'n tien tot vijftien supermarktbedrijven die, net als wij, een sterke regionale positie hebben, maar tegelijkertijd geconfronteerd worden met de enorme consolidatie in de branche en daardoor te klein dreigen te worden."

Een succes
De fusie was een succes op het gebied van winstgevendheid. De nettowinst steeg van €6,1 miljoen in 2011 naar een top van €40 miljoen in 2016. In 2019 werd een nettowinst behaald van €31 miljoen. Maar op het vlak van van de gewenste aansluitingen of overnames 'bleef het angstvallig stil', aldus RTL Nieuws. De poging om Emté over te nemen mislukte, naar verluidt omdat de oprichtersfamilies de voet dwars zetten. Waarschijnlijk, zegt hoogleraar ondernemerschap Laurens Sloot, 'omdat veel familiebedrijven hun gevoel van onafhankelijkheid en grip op de eigen toekomst willen behouden.' Pas dit jaar was sprake van een overname, toen DekaMarkt negentien winkels van Deen aan de haak wist te slaan.

De ontwikkelingen daarna verrastten supermarktwatchers. Topman Albert Voogd vertrok begin mei, net als twee andere topbestuurders, en werd niet opgevolgd. Het hoofdkantoor van Dirk verhuisde uit het Detailresultpand in Velsen-Noord naar het Dirk-magazijn in Alphen aan den Rijn. En als klap op de vuurpijl gingen Dirk en DekaMarkt weer apart inkopen, als afzonderlijke leden van inkooporganisatie Superunie.

Splitsen?
Alles wijst erop dat Dirk van den Broek en Dekamarkt zich weer ontvlechten uit Detailresult. Dat kan, omdat de twee ketens hun eigen formules hebben behouden, Dirk als lageprijzensuper en Dekamarkt als fullservicesupermarkt. "Dan blijft er altijd een ontsnappingsroute bestaan," aldus Sloot. Een ontvlechting is geen schande. "De supermarktwereld is de afgelopen dertien jaar zo veranderd, denk aan online boodschappen, city-concepten, foodboxen en bezorging. Misschien hebben beide families wel groeiplannen, maar kijken zij anders naar de toekomst."

De ontvlechting zou de opmaat kunnen zijn tot de verkoop van DekaMarkt, vermoedt retailexpert Paul Moers. Dat maakt de weg vrij voor een focus op Dirk, in zijn woorden: "De parel van de Nederlandse retail, een echt bijtertje met sympathieke prijzen en veel A-merken. Heel knap gedaan."

Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodbusiness en Foodlog.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Cécile Janssen

Coördinator en redacteur bij Foodlog.nl

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden