Greenyard heeft in de eerste helft van het gebroken boekjaar positieve resultaten geboekt. De omzet ligt nu 0,8% boven het niveau van vorig jaar in dezelfde periode. Zowel het Fresh-segment als het Long Fresh-segment boeken winst.
De omzet van Greenyard is over de eerste helft van het gebroken boekjaar naar €2,15 miljard gestegen. Dat is een plus van 0,8% met dezelfde periode vorig jaar. Op de Euronext in Brussel was het positieve sentiment zichtbaar. Het aandeel van Greenyard noteerde dinsdagochtend 16 november €9,31, tegen €8,63 op woensdagmiddag 10 november. De aangepaste Ebitda (de brutobedrijfswinst) steeg van €76,9 miljoen naar €82,6 miljoen.
Door de sterke resultaten past het handelsbedrijf de winstverwachting voor het lopende boekjaar aan. Greenyard rekent op een aangepaste Ebitda van €165 miljoen. Eerst was dat €160 miljoen. Volgens Belgische analisten is de Ebitda nog altijd in lijn der verwachting, en boekt Greenyard vooruitgang in het verlagen van de schuld. In juli werd bekend dat het bedrijf steun kreeg van een bankenconsortium en een garantie van investeringsfonds Gigarant van de Vlaamse overheid voor herfinanciering van de schuld.
Positieve trends
De nettowinst van Greenyard kwam het eerste semester uit op €8,5 miljoen. De omzetstijging in het gebroken boekjaar is voornamelijk te danken aan de positieve trends in zowel het Fresh- als in het Long Fresh-segment, aldus Greenyard in een verklaring. Het 'Fresh-segment' is met 10,1% gestegen. Consumenten zijn - mede door de coronacrisis - veel meer bezig met gezonde voeding. Daardoor wordt meer uitgegeven aan groenten en fruit.
De omzet in 'Long Fresh' is met 3,2% toegenomen. Het volumeverlies in het foodservicekanaal, door de coronamaatregelen, werd gecompenseerd door een volumegroei in de retail en nieuwe verkoopcontracten. In het Verenigd Koninkrijk werd de omzet wel afgeremd door verstoringen van de toeleveringsketens.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.