In de Verenigde Staten kiezen verschillende restaurants ervoor om de mogelijkheden voor afhalen en bezorgen in te perken. Veel consumenten geven nog altijd de voorkeur aan thuisconsumptie van restaurantgerechten en deze restaurants zien dat terug in een afnemende winstgevendheid. Ze hopen zo dat consumenten sneller buitenshuis gaan consumeren.
Verschillende restaurants in de Verenigde Staten schalen terug in het aantal bezorg- en afhaalmogelijkheden. Gedurende de coronacrisis steeg de omzet van bedrijven als Just Eat Takeaway, Uber Eats, Deliveroo en DoorDash naar nieuwe hoogtes. Restaurants, cafés en andere horecabedrijven sloten zich massaal aan bij dit soort partijen, omdat ze zelf de deuren moesten sluiten. Inmiddels kunnen consumenten weer buitenshuis eten, al gebeurt dat langer niet altijd. Meer dan 33% van de Amerikanen geeft aan nog steeds de voorkeur te geven aan bezorgen of afhalen.
Bijna 44% van de bestellingen bij fysieke restaurants in de Verenigde Staten was tot september van dit jaar een bezorg- of afhaalactiviteit, blijkt uit marktonderzoek. In dezelfde periode voor de coronacrisis was dat ongeveer 20%. Een ander gegeven dat aantoont dat afhaal- en bezorgactiviteiten nog altijd populair zijn, zijn de kwartaalresultaten van de thuisbezorgers. DoorDash en Uber Eats rapporteerden beiden afgelopen kwartaal een omzetgroei, in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar. Opvallend, omdat restaurants nu wel weer gasten mogen ontvangen.
Winstgevendheid verhogen
Bezorg- en afhaalbestellingen zijn voor de 'echte' restaurants vaak minder winstgevend dan fysieke bezoeken. Dit in combinatie met een personeelstekort zorgt ervoor dat sommige restaurants besluiten om terug te schalen in het aantal bezorg- en afhaalmogelijkheden. "Als wij een hoog aantal bestellingen binnenkrijgen voor bezorging, dan heeft de keuken niet meer de mogelijkheid om extra aandacht te besteden aan degenen die 'in huis' komen eten. De consumenten die fysiek in ons restaurant zitten, horen de juiste ervaring te krijgen", meldt John Peyton, CEO van Dine Brands, aan Foodmarket. Bij dit bedrijf is het daarom niet meer mogelijk om in het weekend te bestellen of af te halen.
Andere horecagelegenheden vinden het té gek om de afhaal- en bezorgbestellingen helemaal te weren. Zij kiezen daarom voor een beperkt tijdslot. Bij Olive Garden kunnen in het weekend bijvoorbeeld nog maar vier 'to-go'-bestellingen per kwartier worden doorgevoerd. Consumenten in de Verenigde Staten merken dit, blijkt uit onderzoek. Onderzoeksbureau Lisa W. Miller & Associates LLC vroeg ruim duizend Amerikaanse consumenten naar het bovenstaande. Ongeveer 15% gaf aan al ervaren te hebben dat tijdens piekuren niet meer besteld kan worden bij full-servicerestaurants.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.