Het aandeel van Ab Inbev zakt sinds de introductie van de omikronvariant op het wereldtoneel, maar kampt al wat langer met een dalende tendens. De Vlaamse brouwerij kondigde juist vorige week aan de bierprijzen te verhogen vanaf 1 januari 2022. De prijzen van grondstoffen, verpakkingen plus energie en transport zijn extreem gestegen waardoor de Belgische drankengigant zich genoodzaakt ziet de prijzen te verhogen.
Ab Inbev produceert onder andere de biermerken Stella Artois, Budweiser en Corona. Door de gestegen prijzen van onder meer gerst en aluminium op de wereldmarkt is de bierbrouwer genoodzaakt prijsverhogingen door te voeren bij zijn leveranciers. Daarnaast speelt de hoge inflatie in heel Europa prijsverhogingen in de hand. De inflatie stijgt onder druk van de hoge energieprijzen, waar voorlopig ook nog geen einde aan komt.
AB InBev maakt deze maandagmiddag (6 december) haar vooruitzichten op middellange termijn bekend tijdens een beleggersdag. In een kort persbericht laat de brouwer alvast weten dat hij als doel heeft om een EBITDA-groei van 4% tot 8% te realiseren voor de komende jaren. Dat vooruitzicht weerspiegelt AB InBev's huidige inschatting van de toekomstige bedrijfsresultaten en marktomstandigheden rond de pandemie. De EBITDA-groei zal puur om organische groei gaan.
Het bedrijf kampt al langer met een dalende tendens op het beurstoneel. Dat komt deels door de vrees van forse kosteninflatie - met de genoemde stijgende prijzen van onder meer aluminium en gerst - op de hele biersector. Niettemin presteren rivalen Heineken (-4%) en Carlsberg (+4%) vanwege een lagere schuldenlast en sterkere groei iets beter.
Sinds de omikronvariant van het coronavirus haar intrede deed op het wereldtoneel, is het aandeel van Ab Inbev flink gedaald op de Euronext Brussel. Vrijdag 3 december stond het aandeel genoteerd op €49,40. De onzekerheid regeert, en dat doet de drankenmarkt geen goed. Ook de opgelopen besmettingen in grote delen van Europa zorgen er niet voor dat de koersen stijgen. Op maandag 6 december noteert het aandeel ietsje hoger in Brussel: €50 per aandeel. Waarschijnlijk als reactie op de verwachte EBITDA-groei die aangekondigd werd.
Belang in Crew Republic verkocht
AB InBev verkocht vorige week zijn belang in de Duitse brouwer Crew Republic. De aanleiding hiervan is dat Ab Inbev de focus wil leggen op het pils in het premiumsegment. Ook de pandemie was niet bevordelijk voor de samenwerking tussen de twee brouwers. Vanaf 2022 gaat brouwerij Crew Republic weer zijn eigen distributie doen. Crew Republic dat in 2011 werd opgericht, koopt nu het belang van AB InBev terug. In Duitsland is Ab Inbev de een na grootste brouwerij van het land.
Watersnood juli
In het voorbijgaande derde kwartaal had de Belgische biermarkt een opleving door het openen van de horeca en de versoepeling van de coronamaatregelen. Ab Inbev investeerde juist in die periode meer dan €7 miljoen in de horeca. Edwald Stas, Control Director Ab Inbev zegt daarover: "We investeerden onder meer in nieuwe tapinstallaties, koelkasten, glazen en duurzamere parasols. Bovendien hebben we ondersteuning geboden aan de horeca in regio's die getroffen waren door de watersnood in juli."
Ab Inbev heeft duurzaamheid hoog op de prioriteitenlijst staan. Alle vijf brouwerijen in België draaien inmiddels op groene energie. Ook beschikt het bedrijf over meer dan twaalfduizend zonnepanelen. Vanaf maart 2022 wordt een eigen zonne-energiepark geopend in Spanje. De vrachtwagens zijn overgeschakeld van diesel naar elektrisch, om zowel CO2 als geluid te reduceren. "Onze toekomst is groen, net zoals het premiumflesje van Stella Artois dat we vorig jaar introduceerden." Ook bouwt het Vlaamse bedrijf een grootschalig waterstofenergiesysteem in een brouwerij in het Verenigd Koninkrijk. Het is de bedoeling dat deze vanaf 2027 jaarlijks ongeveer 15.500 ton koolstofemissies gaat besparen.