De Duitse supermarktketen Edeka haalt bijna het volledige assortiment van PepsiCo uit de rekken. De frisdrankproducent wil niet toegeven aan de eisen van de nieuwe Europese inkoopalliantie Epic Partners. De lopende jaargesprekken zorgen voor conflicten tussen grote fabrikanten en foodretailers.
In augustus van dit jaar besloot Edeka juist de krachten te bundelen met de Nederlandse onlinesupermarkt Picnic, de Poolse supermarktketen Biedronka en het Russische Magnit om sneller te kunnen onderhandelen met merkfabrikanten. Dat resulteerde in de nieuwe Europese inkooporganisatie Epic Partners, die in het Zwitserse Genève gevestigd is. Hierdoor zou meer slagkracht moeten worden bereikt, omdat de onderhandelingen over de nationale grenzen heen gevoerd worden, aldus het vakblad Lebensmittel Zeitung. De Duitse retailer verliet eerder dit jaar de inkooporganisatie Agecore.
Prijsstijgingen
Edeka heeft momenteel ook een geschil met cosmeticagroep L'Oréal, waardoor zo'n 150 producten uit de schappen zijn gehaald. Belangrijkste oorzaak van de prijsstijgingen die fabrikanten aankondigen, zijn de stijgende kosten voor grondstoffen, transport en energie, die uiteindelijk ook weer gevolg van de coronacrisis zijn. Supermarktketens willen niet dat deze kosten uiteindelijk op het bordje van de consument terecht komen.
Akkoord bereikt tussen Colruyt en Nestlé
Ook in België speelde een conflict tussen fabrikanten en foodretailers, waardoor sommige producten van Nutella sinds november niet meer bij supermarktketen Colruyt verkrijgbaar waren. Nestlé en de Europese inkoopalliantie AgeCore, waar Colruyt aan deelneemt, hebben vorige week na een maandenlang conflict een akkoord bereikt. Met het akkoord komt er een einde aan de boycot van circa tweehonderd Nestlé-producten.
"We zijn tevreden dat we een evenwichtig akkoord hebben bereikt en dat de producten van Nestlé binnenkort weer in de rekken zullen liggen bij de zes leden van de Europese inkoopalliantie AgeCore", aldus een woordvoerder van Nestlé tegen het Duitse vakblad LebensmittelZeitung.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.