In de rubriek 'Food People' spraken we deze week met Graeme Hamilton, procurement director bij AB InBev. 'De prijsvolatiliteit in grondstoffen lijkt nog niet ten einde te zijn. Dus ook dit jaar verwachten we een turbulent jaar.'
Wat merk jij van de grondstoffenrally?
"Het was een interessant jaar voor de markt van agrarische commodities en energiegrondstoffen. Ook om in te werken. Het is breed uitgemeten in het nieuws dat verhoogde grondstoffenprijzen een grote impact hebben gehad op de toeleveringsketens. Dat zagen we ook in de markten waarin wij actief zijn. De prijsvolatiliteit van grondstoffen lijkt nog niet ten einde te zijn, dus ook dit jaar verwachten we een turbulent jaar."
Wat zijn logistieke uitdagingen voor jullie?
"Wij kenden logistieke uitdagingen voor zowel de inkomende als uitgaande leveringen aan brouwerijen. Van de blokkering van het Suezkanaal, die de leveringen van een breed scala aan materialen uit Azië beïnvloedde, tot de knelpunten in de Amerikaanse en Europese havens. De zeevracht kende langere doorlooptijden. Meer lokaal is de beschikbaarheid van chauffeurs in bepaalde markten een uitdaging, maar we hebben er vertrouwen in dat de situatie zal verbeteren."
Hebben jullie op dit moment last van de hoge energieprijzen?
"De energieprijzen zijn flink gestegen en bij AB InBev heeft dat ook invloed. De belangrijkste focus is: het energieverbruik zo ver mogelijk verlagen. Dit doen we met de recente toezegging om tegen 2040 netto nul CO2-uitstoot te hebben in onze hele waardeketen. Daarbovenop kondigden we aan dat onze vijf grootste Europese brouwerijen tegen 2028 'net zero' moeten zijn. Ook voor de brouwerijen in Dommelen en Arcen blijven we werken aan de CO2-reductie. Onze teams richten zich op zonne-energie, windturbines en biogasprojecten. We werken ook aan een groene waterstofoplossing voor onze vloot en brouwerij in Wales, die in 2024 van start gaat."
Hoe werkt AB InBev nog meer aan duurzaamheid?
"Binnen onze wereldwijde duurzaamheidsdoelen voor 2025 werken we aan vier pijlers: slimme landbouw, CO2-reductie, circulaire verpakkingen en duurzaam watergebruik. Zo is ons doel: in 2025 wereldwijd 100% circulaire verpakkingen hebben. Dat wil zeggen, of hervulbare verpakkingen, of verpakkingen bestaande uit tenminste 50% gerecyclede content. Zoals ik al aangaf, kondigden we recent aan tegen 2040 nul CO2-uitstoot te hebben in onze waardeketen, dus inmiddels kijken we verder dan 2025."
Wat drijft jou om in de foodsector te werken?
"Werken in de voedingsmiddelenindustrie en drankensector combineert mijn ervaringen met opgroeien op het Schotse platteland, mijn universitaire graad in brouwen en distilleren en mijn blijvende passie voor bier. Bij AB InBev leer ik nog elke dag. Van nieuwe consumenteninzichten tot nieuwe en innovatieve ingrediënten voor onze toenemende focus op niet-biermerken."
Wat is een van de leukste dingen aan werken in de voedingsindustrie?
"Het beste gedeelte is het zien van de merken die mijn team en ik hebben geholpen en om te genieten van de merken in restaurants en bars. Ons nieuwe doel 'We Dream Big to Create a Future with More Cheers' legt voor mij echt de toekomst vast."
Wat is op dit moment voor jou de grootste uitdaging in de foodbusiness?
"In deze coronaperiode is de uitdaging op korte termijn: hoe kunnen we de klanten ondersteunen in een onzekere periode. We bleven tijdens de crisis investeren in ons bedrijf en we blijven dat ook doen. Zodat meer mensen kunnen genieten van onze merken op de locatie waar ze zich het prettigst voelen."
Wat is je grootste passie naast je werk?
"De passie van ons gezin is reizen. Waar we ook wonen, we creëren de tijd om de natuur te verkennen en ontdekken. Toen we in de Verenigde Staten woonden, hebben we een roadtrip van twee weken en tien staten gemaakt, waarbij we het beste dat de Verenigde Staten te bieden hadden, ervaren. In 2021 hebben we fantastische vakanties gehad in Zwitserland, Schotland en Italië. Nog geen plannen voor 2022, maar tijdens de kerstvakantie plannen we als gezin nog wat coronaproof avonturen."