Focus op e-commerce. Dat is waar Jumbo dit jaar naar streeft. Daarvoor opent het bedrijf meerdere nieuwe bezorghubs, wordt een vierde E-Fulfilment Center ingericht én start het een strategisch partnerschap met flitsbezorger Gorillas. Dat heeft de supermarktketen vandaag (maandag 3 januari) bekendgemaakt. De keuze is niet vreemd. Afgelopen jaar steeg de omzet vanuit de e-commerce van Jumbo met 30% tot €650 miljoen.
Jumbo Food Group heeft het afgelopen jaar afgesloten met een omzetgroei van 2%, tot €9,91 miljard. Al stelt de retailer wel dat de groei enigszins vertekenend is, omdat het vorige boekjaar één week meer telde. Na correctie bedraagt de omzetgroei 4%. Het marktaandeel van Jumbo is afgelopen boekjaar vergroot naar 22%. La Place, een van de bekendste dochterondernemingen van Jumbo, droeg €54 miljoen bij aan de totale groepsomzet. Dat is 4% meer dan vorig boekjaar. "Uiteraard is dit wederom tegenvallend, als gevolg van de noodgedwongen sluitingen in het kader van de coronapandemie", staat in het persbericht.
Online krijgt de focus: samenwerking met Gorillas
De online activiteiten van Jumbo lieten over het afgelopen jaar een groeispurt van 30% zien, tot ongeveer €650 miljoen. De retailer opende in 2021 maar liefst tien nieuwe bezorghubs, waarmee het totale aantal hubs inmiddels uitkomt op zestien. Dit jaar staat de opening van nog eens vier bezorghubs op het programma. "Daarnaast breiden we ons voor op de opening van een vierde E-Fulfilment Center", aldus de supermarktketen in het persbericht. "Forse investeringen blijven echter wel nodig om de sterke vraag uit de markt te kunnen bijbenen en toe te werken naar een rendabele bedrijfsvoering."
Een andere manier om aan die groeiende vraag te voldoen, is door strategische samenwerkingen aan te gaan met bedrijven die al online opereren. Jumbo maakt maandag 3 januari bekend een samenwerking te sluiten met flitsbezorger Gorillas. In het kader daarvan sluit de supermarketketen zich waarschijnlijk ook aan bij werkgeversvereniging 'E-commerce Nederland'. "Er is immers een sterke behoefte aan een sectorbrede visie met afspraken over een gelijk speelveld voor alle belanghebbenden." Opvallend is de samenwerking met Gorillas wel, omdat die partij niet in elke stad even geliefd is. Recent werd bekend dat de zogenaamde minimagazijnen van Gorillas in Amsterdam geweerd worden.
Vraag naar 'gezond en lekker'
Niet alleen online heeft de focus dit jaar. Ook het thema 'gezond en lekker' wordt belangrijker. "Om consumenten te stimuleren tot een gezondere levensstijl – met de juiste voeding en voldoende beweging – maken we Jumbo Foodcoach voor iedereen beschikbaar." Ook start de retailer met een samenwerking met NOC*NSF. De sportkoepel werkt mee aan de ontwikkeling van Jumbo Foodcamp. "Dit is een nieuw leerprogramma over voeding, gezondheid en sport voor trainers en coaches van alle Nederlandse sportverenigingen." Vers voedsel is één onderdeel van 'gezond en lekker'. Om de groei daarin te ondersteunen, bouwt Jumbo een nieuw centraal distributiecentrum voor verse producten. Deze moet in 2024 operationeel zijn.
Meegaan met de ontwikkelingen is volgens de keten essentieel. "De veranderingen en onzekerheden zijn op dit moment groter dan ooit. Denk aan veranderingen in klantgedrag en de komst van internationale partijen op de markt. Daarbij komt dat schaarste aan grondstoffen en transport, sterke inkoopprijsstijgingen en een beweeglijke arbeidsmarkt de kosten doen stijgen en de marges onder druk zetten. We moeten als familiebedrijf ook kritisch kijken naar ons verdienmodel en daar indien nodig aanpassingen in doorvoeren."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.